توضيح ضروري روزنامه رسمي: نظر به اينكه مصوبه شوراي عالي اداري به شماره 7539/206 ـ 1/4/1390، موضوع ساماندهي فضاهاي اداري دستگاههاي اجرايي كشور از طريق شبكه پيام دولت ارسال نگرديده بود. لهذا متن كامل مصوبه مذكور منتشر ميگردد.
شماره 7539/206 ـ 1/4/1390
كليه دستگاههاي اجرايي موضوع ماده (5) قانون مديريت خدمات كشوري
شوراي عالي اداري در يكصد و چهل و نهمين جلسه مورخ 5/2/1390 بنا به پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيسجمهور، در اجراي بند (14) ماده (115) قانون مديريت خدمات كشوري و به منظور بهرهبرداري مطلوب از ساختمانهاي اداري، تخصيص مناسب فضاي اداري و كاهش هزينههاي ناشي از تأمين، بهرهبرداري و نگهداري ساختمانهاي دولتي تصويب نمود:
ماده1ـ از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، فضاهاي اداري و رفاهي موردنياز دستگاههاي اجرايي بر اساس ضوابط و استانداردهاي بهكارگيري فضاها، تجهيزات و ملزومات اداري، موضوع ماده (39) قانون مديريت خدمات كشوري تعيين ميشود.
تبصره ـ ساختمانهايي كه داراي كاربري آموزشي و درماني ميباشند و در حال حاضر به همين منظور مورد بهرهبرداري قرار دارند، فضاي اداري محسوب نشده و مشمول اين مصوبه نميباشند.
ماده2ـ به منظور تسريع در تصميمگيري و اجراي اين مصوبه، كارگروه ساماندهي فضاها و ساختمانهاي اداري با تركيب اعضا و وظايف و اختيارات زير تشكيل ميشود:
الف) تركيب اعضاء:
1. معاون اجرايي رئيسجمهور: رئيس كميته
2. معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيسجمهور: دبيركميته
3. معاون برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور
4. وزير امور اقتصادي و دارايي
5. وزير مسكن و شهرسازي
6. وزير كشور
7. بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذيربط
ب) وظايف و اختيارات:
1. بررسي و تأييد پيشنهاد دستگاههاي اجرايي در خصوص نياز به فضاهاي اختصاصي و فضاهاي با كاربري خاص
2. تأييد ساختمانها و فضاهاي اداري مازاد و كمبود دستگاههاي اجرايي
3. تأييد دستگاه بهرهبردار از ساختمانها و فضاهاي اداري مازاد دستگاههاي اجرايي
4. جمعآوري اطلاعات و تهيه گزارشهاي تحليلي و مديريتي براي ارائه به مراجع ذيربط
5. تشكيل گروههاي كارشناسي براي انجام بازديدهاي ميداني و تهيه گزارشهاي لازم از وضعيت فضاهاي اداري دستگاههاي اجرايي
تبصره1ـ دبيرخانه كارگروه مذكور در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيسجمهور مستقر ميباشد.
تبصره2ـ بررسي و اتخاذ تصميم در خصوص ساختمانها و فضاهاي اداري مستقر در استان تهران، در سطح ستاد و ادارات كل استان بر عهده كارگروه مذكور ميباشد.
تبصره3 ـ كارگروه ساماندهي فضاها و ساختمانهاي اداري در هر استان با مسؤوليت استاندار و عضويت دستگاههاي ذيربط با شرح وظايف فوق تشكيل ميگردد.
ماده3 ـ دستگاههاي اجرايي موظفند ظرف مدت (3) ماه گزارش عملكرد خود را در چهارچوب مفاد ماده (39) قانون مديريت خدمات كشوري به دبيرخانه كارگروه ارائه نمايند.
ماده4 ـ دستگاههاي اجرايي در صورت نياز به احداث، خريد يا اجاره ساختمان، لازم است گزارش آن را به همراه دلايل توجيهي به كارگروه ساماندهي فضاها و ساختمانهاي اداري ارائه نموده و مجوز لازم را اخذ نمايند.
تبصره ـ معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور و استانداريها موظفند در تدوين و تخصيص بودجه براي احداث، خريد يا اجاره ساختمان توسط دستگاههاي اجرايي، مجوز كارگروه ساماندهي فضاها و ساختمانهاي اداري را از دستگاه اجرايي مطالبه نمايند.
ماده5 ـ با توجه به فناوريهاي نوين و بهكارگيري رويكردهاي جديد نظير اجراي قانون هدفمندي يارانهها، دوركاري و… دستگاههاي اجرايي موظفند فضاي مشترك به همراه تجهيزات مناسب براي كاركنان دوركار را پيشبيني نمايد.
ماده6ـ معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور موظف است با هماهنگي وزارت مسكن و شهرسازي، ظرف مدت (6) ماه نسبت به بازنگري مفاد نشريه فني 178 (ضوابط طراحي ساختمانهاي اداري) و تطبيق آن با مفاد اين مصوبه اقدام نمايد.
ماده7 ـ دستگاههاي اجرايي در سطح ملي و استانداران در سطح استان مكلفند ضمن رعايت قوانين و مقررات مربوطه، ساختمانها و امكاناتي كه در تطبيق با مفاد اين مصوبه موردنياز نميباشد را به فروش رسانده، از محل درآمد آن نسبت به اتمام طرحهاي نيمهتمام و اجراي طرحهاي تحول اداري اقدام نمايند. معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور موظف است تسهيلات قانوني لازم را براي اجراي اين بند فراهم نمايد.
ماده8 ـ بهمنظور ايجاد وحدت رويه و يكپارچهسازي در احداث ساختمانهاي دولتي، كليه فعاليتهاي مربوطه نظير امور برنامهريزي، مطالعاتي، اجرايي و… در وزارت مسكن و شهرسازي متمركز ميگردد.
تبصره ـ دستگاههاي مشمول ماده (56) قانون برنامه پنجم توسعه از مفاد اين بند مستثني ميباشند.
ماده9 ـ وزراء، رؤساي سـازمانهاي مسـتقل و استانداران مسؤول حسن اجراي اين مصوبه بوده و دبيرخانه شوراي عالي اداري گزارش مستمر نحوه اجراي آن را به شورا ارائه مينمايد.
تبصره ـ براي استانداراني كه در انجام اين ضوابط اقدام مؤثر نمايند، از محل 5% موضوع ماده (38) قانون بودجه سال 1390 پاداش عملكرد داده خواهد شد تا صرف رفاهيأت كاركنان استان و دستگاه واگذارنده نمايند.
رئيسجمهور و رئيس شوراي عالي اداري ـ محمود احمدينژاد
به نقل از شماره 19553 مورخ 3/2/1391 روزنامه رسمي
پیوست مصوبه شورای عالی اداری
«استاندارد تأمين و بكارگيري ساختمانهاي دولتي»
1) مفاهيم و تعاريف:
1ـ1) فضاهاي اصلي اداري: منظور فضاهايي هستند كه كار اصلي اداري مستقيماً در آنها انجام ميشود. از قبيل اتاقهاي مديريت، كارشناسي (يك يا چندنفره)، فضاي انجام امور دفتري، بايگانيهاي جاري (در ارتباط مستقيم با كار اداري)، و…
1ـ2) فضاهاي وابسته: منظور فضاهايي هستند كه براي تسهيل و خدماترساني انجام كار پيشبينيشده و در كنار فضاهاي اصلي شكل ميگيرند. از قبيل سالن اجتماعات، كتابخانه، كلاسهاي آموزشي، اتاق جلسات.
1ـ3) فضاهاي پشتيباني: منظور فضاهايي هستند كه براي تأمين رفاه كاركنان و براي پشـتيباني فعاليـتها و خدمـات اداري در ساخـتمان پيـشبيني شـده است. از قبيل اتاق سرور، نمازخانه، چاپ و تـكثير، آبدارخانه، تأسيسات و انبار ملزومات، سرويسهاي بهداشتي.
1ـ4) فضاي موردنياز براي ارباب رجوع: منظور فضاهايي هستند كه براي تكريم ارباب رجوع جهت دريافت خدمات موردنظر مشخص ميگردد.
1ـ 5) فضاهاي گردش: منظور فضاهايي هستند كه براي ارتباط دادن بين فضاهاي اصلي، وابسته و پشتيباني پيشبيني ميشوند. از قبيل راهروها، راهپلهها.
1ـ6) فضاهاي اختصاصي: منظور فضاهايي هستند كه بر حسب وظايف و مأموريتهاي دستگاه اجرايي، اختصاصاً ايجاد ميگردد. از قبيل آزمايشگاه در سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، خزانه در بانكها، موزههاي سازمان ميراث فرهنگي.
1ـ7) زيربناي خالص: عبارت است از مجموع فضاهاي اصلي اداري، وابسته، رفاهي و پشتيباني و ارباب رجوع.
1ـ8) تجهيزات اداري: مجموعه وسايل و ملزوماتي است كه كاركنان دستگاههاي اجرايي متناسب با پست سازماني، نيازهاي شغلي و فضاي اداري موجود، براي انجام وظايف و مأموريتهايشان در راستاي تحقق اهداف سازماني نياز دارند.
2) نسبت قابل قبول سطح زيربناي هر يك از فضاهاي اصلي اداري، وابسته، پشتيباني و ارباب رجوع به مجموع آنها (زيربناي خالص) اين استاندارد به شرح ذيل ميباشد:
2ـ1) رعايت نسبتهاي فوق در بهرهبرداري، خريد و اجاره ساختمانهاي دولتي الزامي است.
2ـ2) فضاهاي اختصاصي موردنياز دستگاه اجرايي، براساس مأموريت و وظايف قانوني، و با رعايت مفاد ماده (7) مصوبه … مورخ …. شوراي عالي اداري تعيين ميشود.
3) فضاي اصلي اداري موردنياز مديران سياسي و مشاغل همتراز (وزراء معاونين وزراء استانداران و مشاغل همتراز) براساس جدول شماره (1)، فضاي اصلي اداري موردنياز مديـران حرفهاي، كارشناسان و كارمندان در سطح ستادي و استاني براساس جدول شماره (2) و فضاي اصلي موردنياز مديران حرفهاي، كارشناسان و كارمندان در سطح شهرستان براساس جدول شماره (3) تعيين ميشود.
جدول شماره (1): فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران سياسي و مشاغل همتراز
فضاي اصلي اداري موردنياز وزير (شامل اتاق كار و فضاي جلسات اختصاصي) 70 مترمربع
فضاي اصـلي اداري مورد نيـاز استـاندار (شامل اتـاق كار و فضاي جلسات اختصاصي) 70 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز معاون وزير و مشاغل همتراز 30 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز مشاوران وزرا 15 مترمربع
جدول شماره (2): فضاي اصلي اداري موردنياز مديران حرفهاي، كارشناسان و كارمندان در سطح ستادي و استاني
فضاي اصلي اداري موردنياز مشاوران وزرا 15 مترمربع
فضاي اصلي اداري مورد نياز مديران كل و مشاغل همتراز 25 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز مشاوران معاونين وزرا و استانداران 15 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز معاونين مديركل و مشاغل همتراز 15 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز رئيس گروه مشاغل همتراز 10 مترمربع
فضاي اصلي اداري مورد نياز كارمندان (شاغلين پستهاي كارشناسي و ساير پستهاي سازماني) 6 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز رئيس دفتر و فضاي ارباب رجوع 15 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز مسؤول دفتر و فضاي ارباب رجوع 12 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز متصدي امور دفتري و فضاي ارباب رجوع 10 مترمربع
فضاي اصلي اداري مورد نياز ماشيننويس 6 مترمربع
جدول شماره (3): فضاي اصلي اداري موردنياز مديران حرفهاي، كارشناسان و كارمندان در سطح شهرستان
فضاي اصلي اداري موردنياز فرمانداران (شامل اتاق كار و فضاي جلسات) 60 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز بخشدار (شامل اتاق كار و فضاي جلسات) 40 مترمربع
فضاي اصلـي اداري موردنياز مديران و رؤسـاي ادارات (شـامل اتاق كـار و فضاي جلسات) 30 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز كارمندان (شاغلين پستهاي كارشناسي و ساير پستهاي سازماني) 6 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز مسؤول دفتر و فضاي ارباب رجوع 12 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز متصدي امور دفتري و فضاي ارباب رجوع 8 مترمربع
فضاي اصلي اداري موردنياز ماشيننويس 6 مترمربع