ماده۱ـ در مواد(۱)، (۱۷) و (۲۱) قانون دريايي ايران مصوب ۲۹/۶/۱۳۴۳ عبارات «پرچـم ملي ايـران» و «پرچـم ايـران» به عـبارت «پـرچم جمهوري اسلامي ايران» اصلاح ميشود.
ماده۲ـ ماده (۱۳) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده۱۳ـ حقالثبت
حقالثبت و ساير حقوقي که براي ثبت اسناد و مدارک کشتي بايد پرداخت شود به شرح زير است:
الف) حق الثبت
براي کشتيهاي کمتر از ۵۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل بيست ميليون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ريال.
براي کشتيهاي ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل سي ميليون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل چهل ميليون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل شصت ميليون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل هشتاد ميليون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يکصد ميليون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۳۰۰۱ تا ۴۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يکصد و بيست ميليون (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۴۰۰۱ تا ۵۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يکصد و چهل ميليون (۱۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۵۰۰۱ تا ۶۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يکصد و شصت ميليون (۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۶۰۰۱ تا ۷۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يکصد و هشتاد ميليون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۷۰۰۱ تا ۸۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل دويست ميليون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۸۰۰۱ تا ۹۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل دويست و بيست ميليون (۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي ۹۰۰۱ تا ۱۰۰۰۰ تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل دويست و چهل ميليون (۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
براي کشتيهاي از ۱۰۰۰۱ تن به بالا ظرفيت غيرخالص ثبتشده معادل سيصد ميليون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال.
ب) حق تجديد ثبت کشتيها به مأخذ پنجاه درصد (۵۰%) حقالثبت مندرج در بند (الف) است.
پ) هزينه ثبت تغييرات در گواهينامهها مبلغ چهار ميليون (۴.۰۰۰.۰۰۰) ريال براي هر تغيير در مشخصات يا خصوصيات کشتي يا اجزاي آن ميباشد.
ت) هزينه صدور المثناي گواهينامه ثبت کشتي به مأخذ سي درصد (۳۰%) حقالثبت همان کشتي است.
ماده۳ـ ماده (۲۵) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده۲۵ـ آگهي فروش کشتي
در مورد فروش کشتيهاي تابع ايران سازمان بنادر و دريانوردي مکلف است انجام معامله را در روزنامه رسمي کشور و يکي از روزنامههاي کثيرالانتشار مرکز در سه نوبت و هر نوبت به فاصله ده روز آگهي نمايد. هزينه آگهيها توسط مرجع قانوني که وقوع معامله را ثبت ميکند در موقع انجام معامله از فروشنده دريافت ميگردد.
ماده۴ـ متن زير جايگزين ماده (۴۹) قانون ميشود:
ماده۴۹ـ حقالثبت معاملات مربوط به کشتي به شرح زير تعيين ميشود:
تا ۵۰۰ تن ظرفيت خالص/پانزده ميليون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ريال
از ۵۰۱ تن تا ۱۰۰۰ تن ظرفيت خالص/بيست ميليون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال
از ۱۰۰۱ تن تا ۵۰۰۰ تن ظرفيت خالص/بيست و پنج ميليون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ريال
از ۵۰۰۱ تن تا ۱۰۰۰۰ تن ظرفيت خالص/سي ميليون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال
از ۱۰۰۰۱ تن به بالا ظرفيت خالص/سي و پنج ميليون (۳۵.۰۰۰.۰۰۰) ريال
تبصره۱ـ مبالغ مندرج در اين ماده بر مبناي نرخ تورم سالانه اعلامي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران با پيشنهاد وزير راه و شهرسازي و تصويب هيأت وزيران در هر سال يک بار قابل تعديل است.
تبصره۲ـ سي درصد (۳۰%) از منابع حاصله از اخذ مبالغ فوق به طور مساوي به توسعه و تجهيز حمل و نقل دريايي، هوايي و زميني اختصاص مييابد. دولت مکلف است هر ساله آنها را در قوانين بودجه سنواتي در رديف اعتبارات وزارتخانههاي ذيربط پيشبيني نمايد.
ماده۵ ـ ماده (۶۶) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده۶۶ ـ فساد بار
اگر بار در معرض تضييع و فساد سريع باشد فرمانده ميتواند در صورت امکان با کسب نظر مالک و در غيراينصورت با اطلاع دادستان محل در داخل کشور و يا کنسولگريهاي دولت جمهوري اسلامي ايران و يا مراجع رسمي و صلاحيتدار محل در خارج از کشور آن را بفروشد و مراتب را فوري به فرستنده و تحويل گيرنده بار اطلاع دهد.
ماده۶ ـ عنوان فصل ششم به وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده و کارکنان کشتي اصلاح ميشود.
ماده۷ـ ماده زير به ابتداي فصل ششم قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۱ـ در اين فصل اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار ميروند:
الف) فرمانده: فردي که به عنوان عاليترين مقام کشتي محسوب ميشود و بر طبق مقررات اين فصل مسؤوليت اداره امور و هدايت کشتي را از جهات مختلف فني، دريانوردي، کارکنان و خدمه بار و مسافر و انجام ساير وظايف قانوني بر عهده دارد.
ب) کارکنان و خدمه کشتي: هر فردي که براي انجام وظايفي در کشتي در ارتباط با کار يا خدمات کشتي براي سفر دريايي استخدام شده و نام او در فهرست خدمه کشتي ذکر شده است.
پ) مالک: هر شخص حقيقي يا حقوقي که نام او به عنوان مالک در دفتر ثبت کشتيها در سازمان بنادر و دريانوردي ثبت شده است، مگر در مواردي که خلاف اين امر به اثبات برسد.
ت) افسر اول و دوم: افراد واجد شرايطي که از طرف مالک با رعايت قوانين و مقررات مربوط، به عنوان افسر اول يا دوم به اين سمت گمارده ميشوند.
ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.
ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.
ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.
ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.
ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.
ث) افسر ارشد: فرد واجد شرايطي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج) ارشد افسران يا کارکنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و کارکنان و خدمه کشتي که براساس دستورالعمل مالک و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام کشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده۸ ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۲ـ فرماندهي کشتي
الف) فرمانـدهي کشـتي برعهده فردي است که از طـرف مالک به اين سمت گمارده ميشود.
ب) فرمانده بايد همواره در کشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي که کشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ) در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي که مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي که فرمانده، کشتي را به هر علتي ترک کند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول کشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي کشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالک ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده ۸۰ مکرر۳ـ ناوبري و مديريت کشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت کشتي است و بايد کشتي را با مهارت لازم و طبق فنون کشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي که جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف کشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير کشورها تا حد ممکن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين کشورها در زمينه کشتيراني آشنا شود.
ماده۱۰ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۰ مکرر۴ـ کسب اطمينان از قابليت دريانوردي کشتي
فرمانده قبل از شروع سفر بايد از قابليت دريانوردي کشتي به خصوص از جهات کافي و مناسب بودن تجهيزات فني، کارکنان و خدمه واجد صلاحيت، معتبر بودن گواهينامههاي قانوني، وجود اقلام موردنياز در کشتي و شرايط مناسب جهت تحويل، حمل و نگهداري کالا در کشتي اطمينان حاصل نمايد. فرمانده همچنين بايد از چيده شدن مناسب کالاهاي تحويلي، مهاربار، عدم بارگيري اضافي و حصول تعادل و ثبات لازم در کشتي، سوخت کافي و حسب مورد بستهبودن درهاي انبار و همه منفذهاي روي عرشه اطمينان يابد. در صورت عدم اطمينان از هريک از موارد ياد شده فرمانده موظف است از حرکت کشتي جلوگيري نمايد و موضوع را به اطلاع مالک برساند. فرمانده بايد در طول مدت سفر، اقدامات لازم را جهت استمرار قابليت دريانوردي کشتي به عمل آورد.
ماده۱۱ـ متن زير جايگزين ماده (۸۱) قانون ميشود:
ماده۸۱ ـ وظيفه و مسؤوليت فرمانده در تحويل گرفتن و حمل بار
فرمانده در مقابل باري که به وي تحويل ميگردد ملزم به صدور بارنامه است. فرمانده از طرف مالک موظف به مراقبت از کالاهاي تحويلي، حمل و تحويل آنها طبق قرارداد، در بندر مقصد ميباشد.
ماده۱۲ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۱ مکرر ـ تخليه و بارگيري
فرمانده بايد از تحقق و صحت عمليات تخليه و بارگيري، مهار بار و انجام سفر دريايي با سرعت مقتضي اطمينان حاصل نمايد.
ماده۱۳ـ متن زير جايگزين ماده (۸۳) قانون ميشود:
ماده۸۳ ـ نگهداري دفاتر مخصوص بر روي کشتي
فرمانده کشتي مکلف است ضمن نگهداري دفتر رسمي ثبت وقايع که متضمن هرگونه اطلاعات مربوط به کشتي و نمودار فعاليت و حوادثي است که در کشتي رخ ميدهد و از لحاظ کشتيراني مؤثر بوده است، وقايع و اعمال مؤثر بر سفر دريايي و ملاحظات خاص از قبيل وضعيت هوا و دريا را با ذکر تاريخ و محل ثبت به صورت دقيق ثبت کند. اين دفتر بايد قبلاً توسط سازمان بنادر و دريانوردي ضمن درج نام کشتي، شمارهگذاري، پلمب و گواهي شده باشد. نمونه دفتر يادشده، حاوي امور و اطلاعاتي که بايد در آن ذکر شود، توسط سازمان بنادر و دريانوردي تهيه ميشود و استفاده از اين نمونه براي کشتيها الزامي است. فرمانده بايد ساير دفاتر ثبت و گزارشهاي کشتي مانند دفتر ثبت گزارش موتورخانه و دفتر ثبت گزارش عرشه را در کشتي نگهداري کند. مدتي که دفاتر مذکور بايد در کشتي نگهداري شوند توسط مالک تعيين و از سوي سازمان بنادر و دريانوردي تأييد ميگردد.
ماده۱۴ـ متن زير جايگزين ماده (۸۴) قانون ميشود:
ماده۸۴ ـ نگهداري مدارک و اسناد کشتي
فرمانده موظف است هميشه اسناد و مدارک زيـر را در دفتر فرماندهـي کشتـي نگهداري کند:
۱ـ سند مالکيت کشتي يا رونوشت مصدق آن
۲ـ سند ثبت و تابعيت کشتي
۳ـ فهرست کارکنان و خدمه کشتي
۴ـ فهرست مسافران کشتي
۵ ـ فهرست بار
۶ ـ اسناد حمل
۷ـ اجازهنامه حرکت کشتي
۸ ـ گواهينامههاي مربوط به قرنطينه
۹ـ گواهينامههاي فني و قانوني
۱۰ـ دفاتر موضوع ماده (۸۳) اين قانون
۱۱ـ گواهي ظرفيت
۱۲ـ فهرست حقوق عيني کشتي
۱۳ـ اسناد و گواهينامههاي مربوط به معاهداتي که دولت جمهوري اسلامـي ايران به آنها ملحق شده است.
تبصره ـ در مواردي که سند الکترونيک مطمئن وجود داشته باشد، نگهداري نسخه الکترونيک کافي است.
ماده۱۵ـ متن زير جايگزين ماده (۸۵) قانون ميشود:
ماده۸۵ ـ حرکت و مانور کشتي
فرمانده موظف است در هنگام ورود کشتي به بنادر، لنگرگاه ها، رودخانهها، گذرگاههاي دريايي، تنگهها و کانالها و نيز حرکت و مانور کشتي و خروج آن از اين مناطق، عمليات مذکور را حتي در صورت وجود راهنما بر روي کشتي، هدايت نمايد.
ماده۱۶ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۱ـ وظيفه فرمانده در حفظ و مراقبت از ايمني، امنيت و سلامت
فرمانده موظف است تمامي توان، تجربه و دانش فرمانده موظف است تمامي توان، تجربه و دانش خود را براي تأمين ايمني، امنيت، سلامت کشتي، سرنشينان و بار قبل و همزمان با شروع و طي سفر دريايي به کار گيرد و اقدامات متعارف را براي ايمني و امنيت و سلامتي کشتي و سرنشينان آن در تمامي مراحل مذکور انجام دهد و از انجام هر کاري که کشتي، سرنشينان و بار را به مخاطره مياندازد از جمله ورود به مناطق دريايي که عرفاً احتمال دارد کشتي در آنها دچار سانحه شود، اجتناب نمايد.
ماده۱۷ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۲ـ وظيفه فرمانده در حفاظت از محيط زيست
فرمانده کشتي موظف است طبق قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي مربوط که جمهوري اسلامي ايران به آنها ملحق شده است، اقدامات لازم را براي پيشگيري، کاهش و رفع آلودگي ناشي از کشتي تحت تصدي خود به عمل آورد و جز در موارد اضطراري براي نجات جان افراد آن هم در حد ضرورت و طبق قوانين و مقررات مربوط، اقدامي ننمايد که باعث آلودگي محيط زيست شود. فرمانده بايد در صورت نشت يا ريزش مواد آلودهکننده از کشتي تحت تصدي خود و يا مشاهده هرگونه آلودگي و يا آلوده کردن آبراهها و مناطق دريايي، بدون هيچگونه تأخيري مراتب را به مقامات صلاحيتدار نزديکترين بندر و يا حسب مورد مقامات صلاحيتدار نزديکترين کشور ساحلي و کشور صاحب پرچم و مالک کشتي گزارش نمايد.
ماده۱۸ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۳ـ وظايف فرمانده در مقابله با دزدي و راهزني دريايي
فرمانده موظف است به منظور مراقبت از سلامت سرنشينان و حفاظت از آنان، کشتي و محموله آن، هنگام تردد کشتي از مناطقي که توسط مالک و يا مراجع صلاحيتدار داخلي يا بينالمللي مربوط به عنوان منطقه خطر دزدي و راهزني اعلام شده است با رعايت قوانين و مقررات مربوط و دستورالعملهاي مالک کشتي، اقدامات احتياطي لازم را به عمل آورد تا کشتي و سرنشينان آن از گزند حملات احتمالي راهزنان دريايي مصون مانده و از تصرف کشتي توسط راهزنان جلوگيري شود. چنانچه به رغم تمهيدات و اقدامات انجام شده، کشتي به تصرف راهزنان دريايي درآيد، فرمانده بايد براي تأمين سلامت و حفاظت از جان سرنشينان کشتي با همه توان و تا حد امکان تلاش و مجاهدت نمايد.
ماده۱۹ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۴ـ وظيفه فرمانده در همکاري با بازرسان
فرمانده موظف است در مواردي که بازرسي کشتي بر طبق قانون مجاز است، براي انجام بازرسي با مأموران صلاحيتدار همکاري کند.
ماده۲۰ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۵ ـ وظيفه و اختيارات فرمانده در حفظ نظم و امنيت کشتي
فرمانده به منظور حفظ نظم و امنيت کشتي بر تمام سرنشينان کشتي نظارت دارد و ميتواند در چهارچوب اختيارات قانوني و عرف دريايي که مغاير اخلاق حسنه نباشد آنها را به انجام عمل يا ترک عمل خاصي ملزم نمايد. فرمانده ميتواند در مواقع ضروري با رعايت قوانين و آييننامه انضباطي مربوط به اعمال تنبيهات انضباطي در مورد افراد متخلف اقدام و مالک کشتي را از آن مطلع نمايد.
ماده۲۱ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۶ ـ وظيفه فرمانده در پيشگيري از وقوع جرم و مواجهه با جرائم ارتکابي در کشتي
چنانچه در کشتي جرمي رخ دهد، فرمانده کشتي موظف است تا زماني که مداخله مقامات صلاحيتدار ميسر شود، در مقام ضابط دادگستري و با رعايت قانون آييندادرسي کيفري و ساير قوانين و مقررات مربوط بدون هرگونه تأخير اقدامات لازم را در جهت حفظ و جمعآوري دلايل و مدارک جرم انجام دهد و بيدرنگ با استفاده از وسايل ارتباطي سريع، مراتب را به مقامات صلاحيتدار قضائي و بندري و حسب مورد نزديکترين نمايندگي کنسولي و ديپلماتيک ايران در خارج از کشور اعلام و کسب تکليف کند. فرمانده در صورت لزوم علاوه بر بازرسي مسافران و کارکنان و خدمه کشتي و ضبط اشيائي که ممکن است دليل جرم باشند، مکلف است متهمان و مظنونان به ارتکاب جرم را تا زمان تسليم آنان به مراجع و مقامات صلاحيتدار، با رعايت اصل سي و دوم (۳۲) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تحت نظر قرار دهد و در اولين فرصت گزارش جامعي از موضوع جرم و اقدامات انجام شده و نتايج آن تهيه و به همراه دلايل و مدارک به مراجع و مقامات صلاحيتدار تسليم نمايد.
ماده۲۲ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۷ـ وظيفه فرمانده در مورد مصدومان يا بيماران
هرگاه يکي از سرنشينان کشتي دچار بيماري يا مصدوميتي شود، فرمانده موظف به صدور دستورات لازم براي ارائه کمکهاي اوليه است. چنانچه بيمار در کشتي قابل مداوا نباشد و معالجه او فوريت داشته باشد، فرمانده موظف است در نزديکترين محل مناسبي که امکان درمان وجود دارد، ضمن اطلاع به مالک يا نماينده او و هماهنگي لازم براي معالجه بيمار يا مصدوم، موجبات خروج وي را از کشتي جهت مداوا فراهم کند.
ماده۲۳ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۸ ـ وظايف فرمانده درخصوص وقايع مربوط به سرنشينان
فرمانده موظف است وقايع ازدواج، تولد، وفات و مفقود شدن افراد در کشتي، پناهندگي و ورود مسافر غيرقانوني را گواهي نمايد و آن را در دفتر رسمي ثبت وقايع نيز درج کند. فرمانده بايد وقايع يادشده را حسب مورد به مالک و مقامات کنسولي ايران در اولين يا نزديکترين بندري که در آن توقف ميکند و همچنين پس از مراجعت کشتي به ايران، حسب مورد به مقامات صلاحيتدار در ايران نيز اطلاع دهد.
ماده۲۴ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر ۹ـ وظيفه فرمانده در مورد فوت سرنشينان
در صورتي که يکي از سرنشينان کشتي فوت کند، فرمانده بايد در حضور دو نفر از کارکنان و خدمه کشتي به عنوان شاهد، ضمن تنظيم صورتمجلسي متضمن مواردي از جمله علت و زمان فوت و وضعيت جسد (در صورت امکان)، از اموال متوفي صورتبرداري نمايد و از متوفي و اموال وي مواظبت کند و متوفي و اموالش را همراه با نسخهاي از صورتمجلس تنظيمي حسـب مورد به اشخاص يا مقامات صلاحيتدار تحويل دهد. در صورتي که متوفي ايراني باشد و خارج از آبهاي ايران فوت کند، فرمانده بايد مراتب را به اولين يا نزديکترين نمايندگي کنسولي دولت جمهوري اسلامي ايران اطلاع دهد.
تبصره ـ در صورتي که کشتي داراي پزشک مسؤول دارد، ضمن اطلاع به مالک يا نماينده او و هماهنگي لازم براي معالجه بيمار يا مصدوم، موجبات خروج وي را از کشتي جهت مداوا فراهم کند.
ماده۲۳ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۸ ـ وظايف فرمانده درخصوص وقايع مربوط به سرنشينان
فرمانده موظف است وقايع ازدواج، تولد، وفات و مفقود شدن افراد در کشتي، پناهندگي و ورود مسافر غيرقانوني را گواهي نمايد و آن را در دفتر رسمي ثبت وقايع نيز درج کند. فرمانده بايد وقايع يادشده را حسب مورد به مالک و مقامات کنسولي ايران در اولين يا نزديکترين بندري که در آن توقف ميکند و همچنين پس از مراجعت کشتي به ايران، حسب مورد به مقامات صلاحيتدار در ايران نيز اطلاع دهد.
ماده۲۴ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر ۹ـ وظيفه فرمانده در مورد فوت سرنشينان
در صورتي که يکي از سرنشينان کشتي فوت کند، فرمانده بايد در حضور دو نفر از کارکنان و خدمه کشتي به عنوان شاهد، ضمن تنظيم صورتمجلسي متضمن مواردي از جمله علت و زمان فوت و وضعيت جسد (در صورت امکان)، از اموال متوفي صورتبرداري نمايد و از متوفي و اموال وي مواظبت کند و متوفي و اموالش را همراه با نسخهاي از صورتمجلس تنظيمي حسـب مورد به اشخاص يا مقامات صلاحيتدار تحويل دهد. در صورتي که متوفي ايراني باشد و خارج از آبهاي ايران فوت کند، فرمانده بايد مراتب را به اولين يا نزديکترين نمايندگي کنسولي دولت جمهوري اسلامي ايران اطلاع دهد.
تبصره ـ در صورتي که کشتي داراي پزشک مسؤول باشد، صورتمجلس تنظيمي موضوع اين ماده بايد از جهت علت فوت به وسيله پزشک کشتي گواهي شود.
ماده۲۵ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۵ مکرر۱۰ـ ارائه گزارش در موارد بروز سوانح و حوادث غيرعادي
هرگاه در طي سفر دريايي، سانحه يا حادثهاي غيرعادي و فوقالعاده براي کشتي، سرنشينان يا بار آن رخ دهد، نظير به گل نشستن کشتي و ورود خسارت به کشتي يا تلف آن، چنانچه حادثه در بندر رخ داده باشد، ظرف بيست و چهار ساعت بعد از وقوع حادثه و چنانچه حادثه در جاي ديگري اتفاق افتاده باشد، ظرف بيست و چهار ساعت پس از ورود به بندر، فرمانده بايد گزارشي کتبي در مورد حادثه تهيه و آن را به سازمان بنادر و دريانوردي و مالک کشتي تسليم نمايد. گزارش توسط سازمان ياد شده جهت انجام اقدامات مقتضي حسب مورد به مقامات قضائي يا ساير مراجع صلاحيتدار مربوط تسليم ميشود. فرمانده در گزارش کتبي خود از جمله موارد زير را درج مينمايد:
الف) تابعيت کشتي (پرچم)
ب) نام کشتي، علامت خطاب و نام فرمانده
پ) بندر مبدأ حرکت کشتي
ت) زمان و مسير حرکت
ث) بندر مقصد
ج) خطراتي که با آن مواجه شده و خسارات وارد شده و ميزان تقريبي خسارات با ذکر زمان و مکان دقيق حادثه و مشخصات فرد يا افراد سانحه ديده
چ) هر عامل مؤثر در بروز حادثه به طور مستقيم يا غيرمستقيم
ح) اقدامات انجام شده در رابطه با حادثه و سانحهتبصره ـ در صورت ورود خسارت به بار، فرمانده تا قبل از تهيه گزارش حادثه و تسليم آن به سازمان بنادر و دريانوردي و مالک کشتي، نبايد شروع به تخليه بار کند، مگر در شرايط اضطراري که بقاي تمام يا بخشي از کالا در کشتي موجب بروز خطر فوري براي کشتي يا سرنشينان آن گردد.
ماده۲۶ـ متن زير جايگزين ماده (۸۶) قانون ميشود:
ماده۸۶ ـ تخلف در انجام وظايف
آييننامه انضباطي تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتي با رعايت قوانين مربوطه بنا به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي با همکاري وزارت دادگستري و معاونت حقوقي رئيس جمهور تهيه ميشود و ظرف سه ماه از تاريخ لازمالاجراء شدن اين قانون به تصويب هيأت وزيران ميرسد.
ماده۲۷ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۸۶ مکررـ اعمال مقررات در مورد جانشين مالک
در مواردي که در اين قانون از مالک کشتي نام برده و احکامي براي وي پيشبيني شده است، احکام ياد شده حسب مورد بر اشخاصي که وفق عرف کشتيراني در حکم مالک کشتي محسوب ميشوند مانند اجارهکننده کشتي به صورت تجهيز نشده نيز قابل اعمال ميباشد.
ماده۲۸ـ متن زير جايگزين ماده (۸۹) قانون ميشود:
ماده۸۹ ـ وثيقه گذاشتن کشتي، کرايه بار و بار جهت اخذ وام
اگر ضمن سفر دريايي براي حفظ کشتي يا امکان ادامه سفر دريايي جهت تعميرات ضروري و يا تعويض بعضي از تأسيسات يا تجهيزات ضروري کشتي و يا مخارج فوري و لازم ديگر، وجوه مورد احتياج در دسترس نباشد، فرمانده ميتواند حسب مورد با کسب اجازه از مالک کشتي، فرستنده يا صاحب بار، وجوه مذکور را در وهله اول با وثيقه گذاشتن کشتي و يا کرايه باربري و در وهله دوم با وثيقه گذاشتن بار کشتي و با رعايت شرايط ذيل، وام و يا در موارد ضروري با فروش بار کشتي وجوه لازم را تحصيل نمايد:
الف) براي اخذ وام، فرمانده بايد صورتمجلسي با ذکر موجبات اخذ وام تنظيم کند و آن را به امضاي افسران ارشد کشتي برساند و مراتب را فوري به مالک کشتي اطلاع دهد و کسب تکليف نمايد. در صورتي که از طرف مالک کشتي وجوه لازم در اختيار فرمانده گذارده نشود و يا به دليل فوريت، امکان کسب تکليف از مالک وجود نداشته باشد، فرمانده ميتواند در صورتي که کشتي در بنادر خارجي باشد با ارائه صورتمجلس مذکور و کسب اجازه از نماينده کنسولي ايران و در صورتي که کشتي در بنادر ايران باشد با اجازه دادستان محل و يا نماينده قانوني او مبادرت به تحصيل وام کند.
ب) مبلغ وام درخواستي نبايد از ميزان واقعي نيازمنديهاي مذکور تجاوز نمايد.
ماده۲۹ـ متن زير جايگزين ماده (۹۰) قانون ميشود:
ماده۹۰ـ امکان انتقال بار به کشتي ديگر
اگر کشتي قادر به حرکت نباشد، فرمانده ميتواند با رعايت مفاد ماده (۸۹) اين قانون بار را به کشتي ديگر انتقال دهد و کرايه بار و ساير هزينهها را تا بندر مقصد تأمين و پرداخت نمايد.
ماده۳۰ـ متن زير جايگزين ماده (۹۱) قانون ميشود:
ماده۹۱ـ تخليه بار به تقاضاي فرستندگان
مستأجر کشتي يا فرستندگان بار که متفقاً مخالف وثيقه گذاشتن بار خود ميباشند، ميتوانند بار خود را تخليه کنند، مشروط بر اينکه کرايه حمل مسافت طي شده را بپردازند. در صورت عدم توافق، فرستندگاني که مايل به خروج بار خود هستند، ملزم به پرداخت تمام کرايه بار خود ميباشند.
ماده۳۱ـ متن زير جايگزين ماده(۹۲) قانون ميشود:
ماده۹۲ـ پرداخت خسارات
در صورتي که بارکشتي بر طبق مفاد ماده (۹۱) اين قانون تخليه گردد و خسارتي وارد شود، خسارات وارد شده بايد به نسبت سهم متقاضيان تخليه، جبران گردد.
ماده۳۲ـ متن زير جايگزين ماده (۹۳) قانون ميشود:
ماده۹۳ـ فروش بار در موارد فوقالعاده
در مواردي که ضرورت حياتي ايجاب کند و راه حل ديگري نباشد، فرمانده کشتي ميتواند با رعايت شرايط مذکور در ماده (۸۹) اين قانون به فروش بار کشتي جهت تأمين مخارج ضروري به منظور ادامه سفر کشتي و رسيدن آن به مقصد اقدام کند. فرمانده بايد در صورت امکان سعي نمايد در چنين مواردي قبلاً با فرستنده بار و مالک کشتي هماهنگي و موافقت آنان را تحصيل کند.
ماده۳۳ـ متن زير جايگزين ماده (۹۴) قانون ميشود:
ماده ۹۴ـ وثيقه و فروش غيرموجه
اگر فرمانده کشتي، اموال يا خود کشتي، کرايه يا بار آن را بدون علت موجه و يا بدون رعايت تشريفات مقرر در اين قانون به وثيقه بگذارد يا بفروشد، شخصاً مسؤول خسارات وارده ميباشد.
ماده۳۴ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۹۴مکرر ـ مسؤوليت فرمانده در صورت تقصير
چنانچه فرمانده به سبـب تقصير در اجراي وظايف خود خساراتي به اشخاص ثالـث وارد نمايد، مسؤول است. فرمانده در قبال هرگونه تلف يا خسارت وارده به کالاهاي حمل شده بر روي عرشه نيز مسؤوليت دارد مگر آن که فرستنده بار موافقت کتبي خود را با اين عمل اعلام کرده باشد يا عرف کشتيراني اين گونه حمل را مجاز تلقي نمايد.
ماده۳۵ـ متن زير جايگزين ماده (۹۶) قانون ميشود:
ماده۹۶ـ وظيفه فرمانده در به پايان رساندن سفر
فرمانده بعد از شروع سفر دريايي نميتواند بدون عذر موجه از ادامه آن خودداري کند. خودداري از ادامه سفر يا انجام ساير وظايف محوله حتي به دليل بروز اختلاف بين وي و مالک کشتي نيز مجاز نيست. در غير اين صورت فرمانده حسب مورد مسؤول جبران خسارت وارده به مالکان و مستأجران کشتي است.
ماده۳۶ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۹۶ مکرر ۱ـ نمايندگي فرمانده از طرف مالک کشتي
فرمانده در غياب مالک، نماينده قانوني مالک کشتي محسوب ميشود و در حدود اختيارات تفويض شده از سوي وي و الزامات قانوني و عرف کشتيراني، اقدامات لازم را براي حفظ کشتي و سفر دريايي انجام ميدهد. ايجاد محدوديت در اين نمايندگي در برابر اشخاص ثالثي که با حسن نيت اقدام نمودهاند، قابل استناد نيست. فرمانده بايد در طول سفر دريايي اقدامات لازم را در جهت صرفه و صلاح مالک و اشخاص ثالث در اين قانون در ارتباط با کشتي، مسافر و بار انجام دهد.
ماده۳۷ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۹۶ مکرر۲ـ اختيارات فرمانده درخصوص صدور اعلاميه و گواهي
فرمانده ميتواند نسبت به صدور اعلاميهها و گواهيهاي لازم در ارتباط با کشتي و امور و فعاليتهاي مربوط به آن مانند اعلاميه ورود کشتي اقدام کند.
ماده۳۸ـ ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۹۶مکرر۳ – تبعيت فرمانده از مالک در امور تجاري
فرمانده در امورمربوط به وظايف تجاري محوله بايد از دستور مالک پيروي کند و در حدود عرف معمول کشتيراني وي را در جريان امور مربوط به کشتي، بار و مسافر قرار دهد.
ماده۳۹ـ متن زير جايگزين ماده (۹۸) قانون ميشود:
ماده۹۸- حمل بار به حساب فرمانده
فرمانده و کارکنان کشتي به هيچ وجه حق ندارند بدون اجازه مالک کشتي و بهحساب خود باري را حمل کنند. فرماندهاي که کشتي را براي منافع ديگران اداره ميکند، نميتواند به هيچ وجه باري را به سود خود حمل کند مگر آنکه از مالک براي اين کار اجازه کتبي داشته يا قراردادي در اين مورد با وي منعقد کرده باشد.
تبصره ـ در صورت حمل بار و کالاي غيرمجاز بدون اطلاع و اذن مالک کليه مسؤوليتهاي قانوني حسب مورد متوجه فرمانده کشتي و يا شخص متخلف است.
ماده۴۰ـ متن زير جايگزين ماده (۹۹) قانون ميشود:
ماده۹۹ـ ترک اجباري کشتي در طي سفر
در صورتي که فرمانده ناچار شود کشتي را به علت وقوع پيشآمد يا سانحهاي براي کشتي ترک نمايد، اين عمل بايد با مشورت افسران ارشد کشتي صورت گيرد. در اين حالت فرمانده مکلف است هنگام ترک کشتي علاوه بر حصول اطمينان از خروج تمامي افراد از کشتي، وجوه نقد و قيمتيترين اموال و اسناد مهم کشتي را با خود نجات دهد؛ مگر اينکه نجات وجوه و اموال و اسناد يادشده خارج از قدرت وي باشد. در صورت تخلف از مقررات اين ماده، فرمانده مسؤول شناخته ميشود.
ماده۴۱ـ متن زير جايگزين ماده (۱۰۱) قانون ميشود:
ماده۱۰۱ـ گزارش از بين رفتن کشتي
فرماندهاي که از کشتي غرق شده يا دچار حوادث مشابه گرديده نجات يافته باشد بايد گزارش کتبي واقعه را که به گواهي اکثر نجاتيافتگان همراه وي نيز رسيده باشد بهنزديکترين مقام صلاحيتدار ساحلي تسليم نمايد. در صورتي که فرمانده کشتي غرق شود يا نجاتيافتگان ديگر اطلاعي از وي نداشته باشند اين وظيفه را افسر اول و در غـياب وي افسر دوم يا ارشد افسران يا کارکنان و خدمه نجاتيافته کشتي انجام ميدهند.
ماده۴۲ – ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده۱۰۱مکررـ قلمرو اعمال
احکام مذکور در اين فصل جز در مورد کشتيهاي نظامي و انتظامي و کشتيهاي ماهيگيري، حسب مورد بر کشتيها و شناورهايي که شخصي تحت هر عنوان در سمت فرمانده در آنها فعاليت ميکند يا قانوناً بايد فعاليت نمايد، از قبيل انواع کشتيهاي تجاري و خدماتي قابل اعمال ميباشد.
ماده۴۳ـ بند (۱) ماده (۱۱۵) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده۱۱۵ـ حدود مسؤوليت متصدي حمل
۱ـ مسؤوليت متصدي حمل در مورد فوت و يا صدمات بدني وارد به مسافر در حمل ونقل داخلي به ميزان مقرر در قانون مجازات اسلامي است.
ماده۴۴ – متن زير جايگزين ماده (۱۸۲) قانون ميشود:
ماده۱۸۲ـ وظيفه امدادرساني
فرمانده موظف است در حد امکان و در صورتي که خطري جدي متوجه کشتي و سرنشينان آن نشود، براي ارائه کمکهاي ضروري به هر شخصي که در دريا در خطر و يا در معرض تهديد خطر قرار دارد اقدامات ممکن را انجام دهد.
ماده۴۵ـ متن زير جايگزين ماده (۱۹۰) قانون ميشود:
ماده۱۹۰ـ جرائم در صورت تخلف از مواد (۲)، (۷)، (۱۴)، (۱۷)، (۱۹) و قسمت اول ماده (۲۰)، (۲۱)، (۲۴)، (۲۵)، (۲۶)، (۲۷)، (۴۶) و (۱۴۶) دادگاه حسب مورد متخلف را به پرداخت جزاي نقدي از پنجاه ميليون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال تا پانصدميليون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال محکوم مينمايد و اگر عمل متخلف مشمول قانون جزائي ديگر باشد تعقيب او طبق قانون مزبور صورت ميگيرد.
ماده۴۶ـ يک تبصره به شرح زير به ماده (۱۹۳) قانون الحاق ميشود:
تبصره ـ آييننامههاي اجرائي موضوع مواد الحاقي و اصلاحي ظرف سه ماه از تاريخ لازمالاجراءشدن اين قانون به وسيله وزارتخانههاي راه و شهرسازي و دادگستري تهيه ميشود و به تصويب هيأتوزيران ميرسد.
قانون فوق مشتمل بر چهلوشش ماده در جلسه علني روز سهشنبه مورخ شانزدهم آبان ماه يکهزار و سيصد و نود و يک مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۱/۹/۱۳۹۱ به تأييد شوراي نگهبان رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني
به نقل از روزنامه رسمي شماره 19747 مورخ 28/9/1391