(مصوب جلسه ۷۳۲ مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۲ شوراي عالي انقلاب فرهنگي)
اساسنامه «دانشگاه غيردولتي ـ غيرانتفاعي علامه حلي» که در جلسه ۷۳۲ مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۲ شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بنا به پيشنهاد مورخ ۲۳/۱۱/۱۳۹۱ رئيس شوراي تخصصي حوزوي به تصويب رسيده است، به شرح ذيل براي اجرا ابلاغ ميشود:
ماده۱ـ بهمنظور تحقق اهداف مندرج در «کليات آييننامه تأسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي» مصوب ۲۳/۷/۱۳۶۴ شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و همچنين ضوابط کلي صدور مجوز تأسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي مصوب جلسه ۵۴۶ مورخ ۳۱/۶/۱۳۸۳ شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بهمنظور تعليم و تربيت استادان و متخصصان علوم و معارف و کلام اسلامي و توليد دانش در اين عرصه، دانشگاه غيردولتي ـ غيرانتفاعي علامه حلي به شرح مواد آتي تأسيس و اداره ميشود.
ماده۲ـ اهداف و وظايف
۱. تربيت استادان و محققان متعهد و متدين در زمينه علوم و معارف اهل بيت (عليهمالسلام) بهويژه در حوزههاي شيعهشناسي با گرايشهاي کلامي و تاريخي، فرق اسلام، فقه و حقوق با گرايش احوال شخصيه جهت تأمين نيازهاي جامعه علمي و ديني داخل و خارج کشور
۲. تقويت و توسعه تحقيقات بنيادي،کاربردي، تطبيقي در حوزه معارف اسلامي خصوصـاً کلام در زمينـه فعاليتهاي بين شرايع و مذاهب اسـلامي با نگاه انـتقادي به نظريههاي ترجمهاي
۳. تقويت مباني فکري محققان، مدرسان و مبلغان درجهت پاسخگويي به شبهات کلامي و اعتقادي که از سوي مذاهب و مکاتب مختلف مطرح ميشود
۴. ايجاد بستر لازم جهت جذب دانشجو و اساتيد عالم و متدين از ساير کشورها
۵. تقويت بنيه علمي دانشجويان و اساتيد درجهت نظريهپردازي، نوآوري، نقد و مناظره در حوزه فقه و کلام اسلامي
۶. ارتباط آمـوزشي و پژوهشي با انديشمندان و مراکز علمي دينپژوهي داخل و خارج از کشور
۷. تأسيـس دانشکدهها و نيز پژوهـشکدههاي وابسته در داخل و خارج از کشور پس از اخذ مجوز از مراجع قانوني ذيربط
۸. برگزاري دورههاي آموزشي کوتاهمدت درجهت تقويت دانشافزايي اساتيد حوزه و دانشگاه
ماده۳ـ دانشگاه يک واحد آموزشي غيردولتي ـ غيرانتفاعي است که داراي شخصيت حقوقي واستقلال اداري و مالي ميباشد.
ماده۴ـ محل فعاليت دانشگاه در شهر قم است.
تبصره ـ نشاني دانشگاه توسط هيأت مؤسس تعيين و اعلام ميشود.
ماده۵ ـ ارکان دانشگاه عبارتند از:
۱. هيأت مؤسس
۲. هيأت امنا
۳. رئيس دانشگاه
۴. شوراي دانشگاه
ماده۶ ـ هيأت مؤسس
اعضاي هيأت مؤسس عبارتند از:
۱. آيتالله جعفر اقبال سبحاني
۲. عليرضا اقبال سبحاني
۳. حسن طارمي
۴. روحالله قاضي
۵. محمد محمدرضايي
۶. يحيي يثربي
۷. مهدي استادحسين
تبصره ـ چـنانچه تعداد اعضاي هيأت مؤسـس به هر دليل (فـوت، استعفا و يا از دست دادن شرايط عضويت به تشخيص اکثريت اعضاي هيأت مؤسس و …) از حدنصاب مقرر در مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي کمتر شود، به تعداد مورد نياز افراد واجد شرايط ديگري که به تأييد اعضاي هيأت مؤسس برسند، انتخاب و به دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معرفي ميشوند و پس از احراز و تأييد صلاحيت آنان توسط وزارت مزبور، به عضويت هيأت مؤسس پذيرفته ميشوند.
ماده۷ـ وظايف و اختيارات هيأت مؤسس
۱. تدوين و تصويب آييننامه داخلي هيأت مؤسس
۲. تعيين آن عده از اعضاي هيأت امنا که بايد توسط هيأت مؤسس انتخاب و معرفي شوند (با رأي موافق حداقل نصف بهعلاوه يک کل اعضاي هيأت مؤسس)
۳. فراهم آوردن امکانات لازم اعم از فضاي کالبدي، تجهيزات و اعضاي هيأت علمي براي ادامه فعاليتهاي دانشگاه
۴. ثبت اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت اسناد قم (واحد ثبت مؤسسات غيرتجاري) پس از ابلاغ اساسنامه
۵. تأييد بودجه سالانه و تفصيلي دانشگاه که رئيس دانشگاه پيشنهاد مينمايد و ارسال آن به هيأت امنا براي تصويب
۶. نظارت بر فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي دانشگاه براي تحقق اهداف، وظايف و اختيارات مذکور در ماده ۲ اين اساسنامه
۷. بررسي پيشنهاد هيأت امنا در مورد توسعه فعاليتهاي دانشگاه و در صورت تأييد، ارائه آن به شوراي گسترش آموزش عالي براي تصويب نهايي
۸. پيشنهاد اخذ تسهيلات بانکي از بانکها و مؤسسات مالي و اعتباري و اخذ قرضالحسنه از اشخاص حقيقي و حقوقي به هيأت امنا براي تصويب
۹. پيشنهاد هرگونه تغيير در مواد اساسنامه دانشگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تصويب
۱۰. ثبت تغييرات اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت اسناد (واحد ثبت مؤسسات غيرتجاري)پس از تصويب تغييرات در شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ماده۸ ـ ترکيب هيأت امنا
۱. نماينده شوراي عالي حوزه علميه
۲. نماينده وزير علوم، تحقيقات و فناوري
۳. استاندار قم
۴. رئيس دانشگاه
۵. سه تن از اعضاي هيأت مؤسس
۶. سه نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي در مرتبه استادياري و يا بالاتر و با پنج سال سابقه آموزشي و پژوهشي در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي، داراي صلاحيتهاي عمومي مندرج در ماده۴ «کليات آييننامه تأسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي» مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي
تبصره۱ـ افراد مذکور در رديف ۶ نميتوانند از اعضاي هيأت مؤسس دانشگاه باشند.
تبصره۲ـ اعضاي مذکور در رديف ۵ و ۶ با رأي موافق حداقل نصف بهعلاوه يک کل اعضاي هيأت مؤسس انتخاب و معرفي ميشوند.
تبصره۳ـ رئيس هيأت امنا با رأي اعضاي هيأت امنا انتخاب خواهد شد.
تبصره۴ـ اعضاي مذکور در رديف ۲، ۵ و ۶ با تأييد و حکم وزير علوم، تحقيقات و فناوري براي مدت چهار سال منصوب ميشوند. معرفي و انتصاب مجدد آنان بلامانع است و تا زماني که افراد جديدي به جاي آنان منصوب نشده باشند، همچنان به وظايف و اختيارات قانوني خود ادامه ميدهند.
ماده۹ـ هيأت امنا حداقل سالي دو بار به دعوت رئيس هيأت امنا تشکيل جلسه ميدهد. درصورت لزوم به پيشنهاد نماينده وزير علوم، تحقيقات و فناوري يا رئيس دانشگاه يا سه تن از اعضا پس از تأييد رئيس هيأت امنا، جلسه فوقالعاده هيأت امنا تشکيل ميشود.
ماده۱۰ـ جلسههاي هيأت امنا با حضور حداقل نصف به علاوه يک کل اعضاي هيأت امنا رسميتمييابد و تصميمهاي آن با رأي اکثريت بيش از نصف کل اعضاي هيأتامنا معتبر است.
ماده۱۱ـ وظايف و اختيارات هيأت امنا
۱. تصويب آييننامه داخلي هيأت امنا
۲. پيشنهاد رئيس دانشگاه به وزير علوم، تحقيقات و فناوري
۳. تصويب نمودار سازماني و تشکيلات دانشگاه و آييننامههاي لازم بنا به پيشنهاد رئيس دانشگاه
۴. بررسي و تصويب بودجه جاري، عمراني و تحقيقاتي دانشگاه
۵. پيشنهاد طرحهاي توسعه دانشگاه به هيأت مؤسس براي بررسي و طي مراحل قانوني
۶. تعيين خزانهدار و حسابرس رسمي دانشگاه و همچنين تعيين اشخاصي که حق گشايش حسابهاي دانشگاه نزد بانکها، مؤسسات مالي و اعتباري و صندوقهاي قرضالحسنه و حق برداشت از آن حسابها را دارند
۷. تأييد حسابها و ترازنامه سالانه دانشگاه باتوجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال گزارش آن به هيأت مؤسس
۸. کوشش براي جذب کمکهاي مالي و امکانات از اشخاص حقيقي و حقوقي
۹. تصويب مقررات استخدامي کارکنان دانشگاه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزاياي آنان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
۱۰. تعيين ميزان آموزانه، پژوهانه، نويسانه، ترجمانه و نظاير آن با رعايت ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
۱۱. پيشنهاد توسعه يا انحلال رشتههاي آموزشي دانشگاه به هيأت مؤسس
۱۲. تصويب آييننامه مالي و معاملاتي دانشگاه و شيوهنامههاي اجرايي آن
۱۳. پيشنهاد ميزان شهريه دانشجويان و آييننامه چگونگي دريافت آن به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي تصويب
۱۴. تصويب ظرفيت پذيرش دانشجو که رئيس دانشگاه براي هر سال و دوره تحصيلي پيشنهاد ميدهد و ارسال آن به دفتر شوراي گسترش آموزش عالي براي تصويب نهايي
۱۵. تصويب اخذ تسهيلات بانکي از بانکها و مؤسسات مالي و اعتباري و اخذ قرضالحسنه از اشخاص حقيقي و حقوقي بنا به پيشنهاد هيأت مؤسس
1. عزل رئيس دانشگاه تبصره ـ هيأت امنا موظف است کليه مصوبات و ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير مقررات جاري کشور را رعايت کند.
ماده۱۲ـ رئيس دانشگاه
رئيس دانشگاه که نماينده قانوني دانشگاه نزد مراجع حقيقي و حقوقي ميباشد با پيشنهاد هيأت امنا و تأييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري با حکم رئيس هيأت امناء براي مدت چهار سال منصوب ميشود. پيشنهاد و انتصاب مجدد وي بلامانع است.
تبصره۱ـ رئيس دانشگاه از ميان اعضاي هيأت علمي با مرتبه استادياري و يا بالاتر و يا از فضلاي سطح ۴ حوزوي است و در مواردي که فاقد مدرک سطح ۴ باشد، رتبه علمي با تأييد شوراي عالي حوزه تعيين شود.
تبصره۲ـ پذيرش استعفا و عزل رئيس دانشگاه با تصويب هيأت امنا خواهد بود.
ماده۱۳ـ وظايف و اختيارات رئيس دانشگاه
۱. اداره کليه امور دانشگاه در چارچوب اهداف، وظايف و اختيارات آن با تأکيد بر مباني ارزشي انقلاب اسلامي
۲. اجراي مصوبات و ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، هيأت امنا و هيأت مؤسس
۳. پيشنهاد ظرفيت پذيرش دانشجو براي هر سال و دوره تحصيلي به هيأت امنا
۴. پيشنهاد نمودار سازماني و تشکيلات دانشگاه به هيأت امنا
۵. تهيه و تنظيم و پيشنهاد بودجه سالانه و تفصيلي دانشگاه به هيأت مؤسس براي طي مراحل بعدي
۶. نظارت بر حسن اجراي امور آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، اداري، مالي و معاملاتي، توسعهاي و استخدامي دانشگاه براساس ضوابط و مقررات مربوط
۷. پيشنهاد طرحها و برنامههاي آموزشي، پژوهشي و اجرايي به هيأت امنا
۸. استخدام، انتصاب و عزل کارکنان آموزشي و غيرآموزشي دانشگاه با رعايت ضوابط و مقررات و آييننامهها و شيوهنامههاي مصوب مراجع ذيصلاح
۹. امضاي کليه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور دانشگاه
۱۰. انعقاد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي به نام و حساب دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
۱۱. پيشنهاد آييننامه مالي و معاملاتي دانشگاه و شيوهنامههاي اجرايي آن به هيأت امنا براي تصويب
۱۲. ارسال گـزارش سالانه عملکرد (فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و اجرايي و …) دانشگاه به همراه ترازنامه مالي دانشگاه به هيأت امناي دانشگاه
تبصره۱ـ رئيس دانشگاه موظف است بهطور تماموقت در خدمت دانشگاه باشد.
تبصره۲ـ رئيس دانشگاه مسئول اجراي کليه آييننامهها و مقررات و برنامههاي آموزشي و پژوهشي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خواهد بود.
ماده۱۴ـ شوراي دانشگاه
تشکيل شوراي دانشگاه و شوراهاي تخصصي (آموزشي، پژوهشي و دانشجويي) طبق آييننامه جامع مديريت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي پژوهشي و فناوري مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ميباشد.
تبصره ـ ترکيب اعضاي شوراي دانشگاه و اختيارات و وظايف آن مطابق آييننامه جامع مديريت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي پژوهشي و فناوري مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ميباشد.
ماده۱۵ـ نحوه گزينش عمومي داوطلبان عضويت در هيأت علمي دانشگاه تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير مراجع ذيصلاح است.
ماده۱۶ـ صلاحيت علمي داوطلبان عضويت در هيأت علمي دانشگاه، طبق ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تعيين ميشود.
ماده۱۷ـ فعاليت آموزشي دانشگاه از نظر دورهها و رشتههاي تحصيلي با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري امکانپذير است.
ماده۱۸ـ شرايط علمي پذيرش دانشجو با آزمون عمومي يا اختصاصي به شيوهاي که وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تعيين ميکند، صورت ميپذيرد و برنامههاي آموزشي و آييننامههاي مربوط به امور آموزشي و امتحاني و انضباطي و مدت دوره تحصيلي و نوع دانشنامهاي که به دانش آموختگان دانشگاه اعطا ميشود، طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.
ماده۱۹ـ دانشـگاه تابع تمـامي قوانين، مقـررات، ضوابط و آييننامههاي مربوط به مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير ضوابط و مقررات مربوط است.
تبصره ـ دانشـگاه ميتوانـد با تصـويب شوراي دانـشگاه و تأييد هيـأت امنا، شرايـط و ضـوابط اختصاصـي خود را پس از تصـويب شوراي گسـترش آمـوزش عالي به اجرا بگذارد.
ماده۲۰ـ مدارک تحصيلي دانشآموختگان دانشگاه طبق ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صادر ميشود.
ماده۲۱ـ فضا، امکانات و تجهيزات آموزشي و پژوهشي دانشگاه بايد مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري باشد.
ماده۲۲ـ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر کليه فعاليتهاي دانشگاه (امور آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، دانشجويي، اجرايي، مالي، معاملاتي و …) نظارت مينمايد و درصورت احراز تخلف از ضوابط، نسبت به جلوگيري از ادامه فعاليت، تعليق فعاليت و يا انحلال دانشگاه اقدام ميکند.
ماده۲۳ـ سال مالي دانشگاه عبارت است از: يک سال شمسي که از اول شهريور ماه هر سال شروع و به پايان مرداد ماه سال بعد ختم ميشود.
ماده ۲۴ـ منابع مالي دانشگاه عبارت است از:
۱. اعتبارات مؤسسه امام صادق(عليهالسلام) ثبت شده در مؤسسات غيرانتفاعي قم بهشماره ۲۲ مورخ ۱۳۶۰
۲. سرمايه دانشگاه
۳. شهريه دريافتي از دانشجويان
۴. درآمدهاي حاصل از فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه، با رعايت ضوابط و مقررات مربوط
۵. هدايا و کمکهاي دريافتي از بخشهاي دولتي و غيردولتي (خصوصي و تعاوني) و ساير عوائد محلي، با رعايت ضوابط و مقررات مربوط
ماده۲۵ـ انحلال دانشگاه
دانشگاه در موارد زير پس از تصويب نهايي شوراي گسترش آموزش عالي منحل ميشود:
۱. پيشنهاد حداقل دو سوم کل اعضاي هيأت مؤسس
۲. در صورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير مقررات جاري کشور، طبق آييننامه نحوه نظارت بر فعاليت مؤسسات آموزش عالي غيردولتي ـ غيرانتفاعي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ماده۲۶ـ در صورتي که شوراي گسترش آموزش عالي با انحلال دانشگاه موافقت اصولي نمايد، دانشگاه موظف است اقدامات زير را انجام دهد:
۱. کليه تعهدات مربوط به دانشجويان خود را تا اتمام دوره تحصيلات و فارغالتحصيلي آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نمايد.
۲. کليه امتـيازات و اموالي را که از منابع عمومي و دولتي و بانکها و شهرداريها و غيره در اختيار دانشگاه قرار گرفته است، مسترد کند يا موافقت صاحبان حق را مبني بر واگذاري امـتيازات و اموال مذکـور به وزارت علوم، تحـقيقات و فـناوري ارائه دهد.
۳. کليه تعهدات خود را در برابر وزارتخانهها، مؤسسات دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي، بانکها، شهرداريها و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي (اعم از اعضاي هيأت علمي و کارمندان خود) انجام دهد.
ماده۲۷ـ پس از احراز اجراي تعهدات مذکور در ماده فوق و حل و فصل امور آموزشي و حقوقي دانشگاه و تصويب نهايي انحلال دانشگاه توسط شوراي گسترش آموزش عالي، اقدامات زير انجام ميگيرد.
۱. هيأت تصفيهاي مرکب از:
– نماينده حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
– نماينده هيأت مؤسس
– رئيس وقت دانشگاه (در غياب رئيس وقت دانشگاه، يکي از معاونين وقت دانشگاه بـنا به تشخيص هيأت مؤسس)، تشکيل و با رعايت مقررات قانوني امر تصفيه دانشگاه را بر عهده خواهد داشت.
۲. مراتب تصويب انحلال دانشگاه توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به اداره ثبت اسناد (واحد ثبت مؤسسات غيرتجاري) اعلام ميشود تا دانشگاه طبق مقررات مربوط منحل شود.
تبصره ـ انحلال دانشگاه مادامي که در اداره ثبت اسناد (واحد ثبت مؤسسات غيرتجاري) به ثبت نرسيده و اعلام نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بي اثر است.
ماده۲۸ـ پس از انجام تعهدات و تعيين تکليف ديون دانشگاه و اعلام ختم تصفيه، باقيمانده دارايي دانشگاه با رعايت بند ۲ ماده ۲۶ اساسنامه به مؤسسه تعليماتي و تحقيقاتي امامصادق(عليهالسلام) ( ثبت ۲۲ در مؤسسات غيرانتفاعي قم) منتقل ميشود.
تبصره۱ـ درخصوص اموال وقفي، مطابق وقفنامه عمل ميشود.
تبصره۲ـ هيأت تصفيه موظف است در مورد فوق صورت مجلسي که به امضاي کليه اعضاي هيأت ميرسد در دو نسخه تنظيم و يک نسخه از آن را به هيأت مؤسس و نسخه ديگر را به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تسليم نمايد.
ماده۲۹ـ مواردي که در اساسنامه پيشبيني نشده است، تابع ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير مراجع ذيصلاح ميباشد.
ماده۳۰ـ هرگونه تغيير در مفاد اين اساسنامه از طريق دو روش ذيل امکانپذير ميباشد:
۱. به پيشنهاد هيأت مؤسس و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي
۲. به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ماده۳۱ـ اين اساسنامه مشتمل بر ۳۱ ماده و ۱۶ تبصره به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.
رييس جمهور و رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ محمود احمدينژاد
به نقل از شماره 19875 مورخ 08/03/1392 روزنامه رسمي