شماره۴۸۴۸۹/ت۵۰۰۹۰هـ ۱/۵/۱۳۹۳
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
هیأتوزیران در جلسه ۲۵/۴/۱۳۹۳ به پیشنهاد شورای سنجش و پذیرش دانشجو موضوع نامه شماره ۵۴۰۸۶۰/و مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۲ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهاستناد ماده (۹) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۲ـ، آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها
و مراکز آموزش عالی کشور
ماده۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار میروند:
الف ـ قانون: قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۲ ـ
ب ـ شورا: شورای سنجش و پذیرش دانشجو موضوع ماده (۲) قانون
پ ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورا
ت ـ سازمان: سازمان سنجش آموزش کشور
ماده۲ـ جلسات شورا با حضور حداقل (۵) عضو صاحب رأی تشکیل و رسمیت مییابد و تصمیمات آن براساس رأی موافق حداقل (۴) عضو صاحب رأی معتبر و لازمالاجراء خواهد بود.
تبصره۱ـ دبیرخانه شورا در سازمان تشکیل و مستقر میگردد.
تبصره۲ـ جلسات شورا هر سه ماه یکبار با دعوت دبیر شورا تشکیل میگردد. در صورت ضرورت، با درخواست حداقل (۳) عضو (صاحب رأی) جلسات فوقالعاده با دعوت دبیر شورا تشکیل میشود.
تبصره۳ـ ابلاغ مصوبات شورا با رئیس و پیگیری اجرای آنها بر عهده دبیر شورا میباشد.
تبصره۴ـ موضوعات برای طرح در شورا جمعبندی و توسط دبیر شورا مطرح میشود.
ماده۳ـ در اجرای تبصره ماده (۳) قانون، شورا میتواند برای بررسیهای علمی، فنی و آماری لازم در مورد مأموریتهای محوله نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی اقدام نماید. حدود اختیارات و وظایف کارگروههای تخصصی به تصویب شورا خواهد رسید. اعضاء و رئیس کارگروههای تخصصی پس از تصویب درشورا با حکم رئیس شورا منصوب میشوند.
ماده۴ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است اطلاعات سوابق تحصیلی را در زمان تعیین شده توسط شورا به سازمان ارایه دهد.
ماده۵ ـ به منظور تعیین و تنظیم سابقه تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موضوع قانون، وزارت آموزش و پرورش موظف است ضمن استانداردسازی امتحانات (از نظر سطح دشواری و اصول سنجش و اندازهگیری سئوالات امتحانی)، تدابیر لازم را مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و با رعایت اصول سنجش و اندازهگیری به عمل آورد.
ماده۶ ـ در اجرای ماده (۳) قانون، راهکارهای اجرایی تحقق وظایف شورا در خصوص سنجش و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی در مقاطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفهای و دکتری پیوسته عبارتست از:
الف ـ تعیین دروس مؤثر سوابق تحصیلی و تعیین ضریب هر درس در هر گروه آزمایشی.
ب ـ تعیین روش پذیرش رشته محلها در هر سال.
پ ـ تصمیمگیری درخصوص سنجش و پذیرش داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی یا دارای سوابق تحصیلی ناقص.
ت ـ نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو.
ث ـ تعیین ملاکهای لازم برای نحوه پذیرش رشته محلها بر اساس یکی از روشهای پیشبینی شده در ماده (۵) قانون.
ج ـ تصمیمگیری درخصوص سایر موضوعات ارجاعی از سوی رئیس شورا.
تبصره ـ در اجرای تبصره (۳) ماده (۵) قانون، روش پذیرش دانشجو با توجه به ظرفیت رشته محلها و تقاضای داوطلبان به صورت سالانه تا پایان شهریور ماه، قبل از آزمون تعیین و ضمن اطلاعرسانی اولیه از طریق سازمان قبل از ثبت نام اعلام میشود.
ماده۷ـ میزان تأثیر سوابق تحصیلی سالانه موضوع تبصره (۴) ماده (۵) قانون متناسب با میزان تحت پوشش قرار گرفتن دروس سالهای تحصیلی مختلف، به صورت تدریجی افزایش مییابد.
ماده۸ ـ کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی موظفند قبل از هرگونه پذیرش، به منظور انطباق با مصوبات شورا، هماهنگی لازم را با دبیرخانه سازمان انجام دهند.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری
به نقل از روزنامه رسمی شماره 20212 مورخ 06/05/1393
4- سیاستهای اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)
شماره۵۵۰۱/۹۳/دش ۲۵/۴/۱۳۹۳
سیاستهای اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی (با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)
(مصوب جلسه ۴۷ مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور)
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت آموزش و پرورش ـ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مصوبه «سیاستهای اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی ( با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین )» که در جلسه ۴۷ مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است، به استناد بند ۲ ماده ۵ آییننامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب جلسه ۷۰۰ مورخ ۱۷/۸/۱۳۹۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل برای تدوین برنامههای اجرائی، اصلاح قوانین و آییننامهها ابلاغ میشود:
سیاست۱: بازنگری و تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به:
الف) نرخ فارغالتحصیلان بیکار در هر رشته، نرخ اشتغال فارغالتحصیلان یک رشته در مشاغل غیر مرتبط با آن رشته تحصیلی، نرخ اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای دیگر در مشاغل مرتبط با آن رشته تحصیلی (به صورت ملی و استانی)
ب) نرخ افزایش یا کاهش فرصتهای شغلی و کارآفرینی دانشآموختگان
ج) برآورد میزان نیاز ملی ناشی از برنامه های توسعه کشور، برنامه های توسعه استانی، اولویتهای نقشه جامع علمی کشور، علوم و فناوریهای نوین و آیندهپژوهی علمی و فناوری
د) میزان مهاجرت دانشآموختگان و اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور
ه) تعداد دانشجویان و تعداد فارغالتحصیلان شاغل هر رشته تحصیلی
سیاست۲: توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، منتج از سیاست ۱، در رشتهها و مقاطع مختلف تحصیلی بین مؤسسات آموزش عالی ملی و استانی با توجه به:
الف) نیازهای محلی و مزیتهای نسبی استانها و مناطق مرتبط با مؤسسه موردنظر در رشتههای مختلف تحصیلی به ویژه در رشتههای مهارتی
ب) قابلیت هیأت علمی، امکانات و استانداردهای آموزشی مؤسسه مربوطه در رشته مورد نظر
ج) رتبه و عملکرد مؤسسه و یا واحدهای تابعه آن در نظام رتبهبندی مؤسسات آموزش عالی
د) مأموریتهای تعیین شده برخی از مؤسسات آموزش عالی به منظور پرداختن به مسائل جدید علم و فناوری و کمک به اجرای برنامههای ملی پیشرفت علمی و فناوری
سیاست۳: توجه به اقتضائات جنسیتی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در تعیین ظرفیت جذب دانشجو در رشتهها، محلها و مقاطع مختلف تحصیلی.
سیاست۴: هماهنگی و توازن در میزان جذب دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به نحوی که هرم نیروی انسانی در زمینههای مورد نیاز کشور به صورت متعادل شکل گیرد.
سیاست۵: توزیع مأموریت و هماهنگی میان بخش غیردولتی و دولتی آموزش عالی در گسترش مقاطع آموزش عالی و رشتههای دانشگاهی به منظور متناسبسازی سهم هر کدام از زیرنظامهای آموزشی (دولتی، پیامنور، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی، غیرانتفاعی و غیره).
سیاست۶: ساماندهی تقاضای اجتماعی آموزش عالی مازاد بر سقف نیاز کشور، منتج از سیاست ۱، از طریق افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای مجازی و سایر دانشگاهها در رشتههای متناسب با نیازهای زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه با رعایت استانداردهای آموزشی
سیاست۷: استفاده از نهادهای ملی و استانی به منظور احصاء سقف نیاز کشور به رشتههای مختلف تحصیلی و تعیین میزان عرضه آموزش عالی به صورت مستمر.
سیاست۸: افزایش ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای دیگر به خصوص جهان اسلام توسط دانشگاههای واجد شرایط در راستای اثربخشی علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن کشورها، تحقق مرجعیت علمی و ارتقای توان مالی مؤسسات آموزش عالی.
سیاست۹: ایجاد تناسب و هماهنگی میان هدایت تحصیلی دانشآموزان در زمینههای مختلف در نظام آموزش و پرورش و میزان پذیرش دانشجوی مرتبط با حوزههای تحصیلی در رشتههای آموزش عالی.
سیاست۱۰: تأمیـن استاد از خارج از کـشور یا اعزام دانشجو به خارج از کشور در موضوعات مورد نیاز، جدید و اولویتدار فاقد منابع انسانی یا امکانات لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در داخل کشور.
سیاست۱۱: بازنگری در میزان عرضهی آموزش عالی به منظور کاهش تدریجی ظرفیتهای مازاد.
سیاست۱۲: شفاف سازی و اطلاع رسانی وضعیت اشتغال و بیکاری در هر یک از رشتههای تحصیلی برای داوطلبین ورود به دانشگاهها.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
دکتر محمدرضا مخبردزفولی
به نقل از روزنامه رسمی شماره 20212 مورخ 06/05/1393