به نقل از حقوق نیوز
در وزارت صنعت هر معاونی از وزیر بزرگتر است!«قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت خارج می شود»؛ این موضوعی است که وزارت صنعت در روزهای اخیر به آن اشاره کوتاهی داشته، ولی گویا این وزارتخانه فرا تر از یک اشاره اقدام کرده است، زیرا در نامه ای به شورای اقتصاد، خواستار دو موضوع شده است؛ نخست اینکه قیمت گذاری صنعت خودرو از شورای رقابت خارج و دوم آنکه قیمت خودرو در بازار تعیین تکلیف شود. همچنین نامه دیگری به همراه ادله مربوط به بازار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی فرستاده شده و طبق آن از محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان خواسته شده که صنعت خودرو از شورای رقابت خارج شود.
به گزارش حقوق نیوز به نقل از تابناک، در حوزه صنعت خودرو و حامیان خروج از شورای رقابت، ادله بسیاری آورده شده که هیچ گونه انحصاری در صنعت خودرو دیده نمی شود. در ایران حدود هفده خودروساز دیگر فعالند؛ اما از نگاه دیگر اینچنین نیست. هر یک از مشتریان خودروهای وطنی به این موضوع آگاهند که تنها دو خودروساز در کشور فعالیت می کنند و اگر شورای رقابت نبود، شاید قیمت ها از نرخ های فعلی هم پیشی می گرفت.
محمد بیاتیان در این باره گفت: اعتقاد ما این است که شورای رقابت باید از بحث قیمت گذاری خودرو خارج و این کالا از حال انحصاری بیرون شود. دولت نیز باید دخالت های خود را در این باره کلا قطع کند، زیرا این کار دولت باعث بی کیفیت شدن خودرو ها و واردات خودرو های چینی به کشور شده است.
وی در ادامه این مطلب افزود: بخش بزرگی از آلودگی هوا مربوط به خودرو هایی است که یا از چین وارد و یا توسط این دو خودروساز تولید شده اند که باعث و بانی همه این ها دولت است؛ این ها با سهام غیر مدیریتی و متأسفانه با قدرتی هم که در اختیارشان است، در قیمت گذاری خودرو دخالت می کنند.
وی گفت: به تازگی گزارشی منتشر شده که نشان می دهد، بیشتر خودروسازی های ما محصولات چینی را در کشور مونتاژ می کنند که این یک فاجعه برای صنعت خودرو به شمار می آید. در کنار این، بر این باوریم که این صنعت باید از دل شورای رقابت خارج شود.
وی همچنین یادآور شد: شورای رقابت هرگز در بحث قیمت گذاری برق، فولاد و پتروشیمی یا مواردی از این دست ورود نمی کند. دلیل آن هم این است که این حوزه در اختیار برخی دلالان است که به همه دولت ها و محافل قدرت وصل هستند. این محافل با لابی های قوی که دارند، باعث دسترسی این افراد به سودهای کلان می شوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای نمونه، درباره خودرو دنا ـ که خودروساز 48 میلیون قیمت گذاری کرده ولی شورای رقابت آن را 42 میلیون تومان تعیین نموده ـ یک نوع بازی رسانه ای است و پیش کشیدن این بحث باعث شده این ماشین در بازار توسط دلال ها 50 میلیون تومان معامله شود و خواهد شد.
اما سود این کجا خواهد رفت و این بازارگرمی ها برای چه کسانی انجام می شود و هدف از این کار ها چیست؟ در کنار این، من معتقدم پیش از اینکه شورای رقابت را از قیمت گذاری خودرو حذف کنیم، باید زمینه ای فراهم آوریم تا بازار واقعا رقابتی شده و بحث تعرفه واردات و مواردی از این دست حذف شود، نه اینکه ما ریش و قیچی را به دست خودروساز بدهیم و از طرفی هم تعرفه ها را بالا نگه داریم. در این صورت، برداشتن شورای رقابت از قیمت گذاری، یعنی اینکه خودروساز هر کار که دلش می خواهد انجام دهد و کسی نباشد که جلوی آن ها بایستد.
بیاتیان همچنین در این باره می گوید: از سوی دیگر، خودروسازی های مطرح دنیا هم وارد کشور شوند؛ آن هم نه اینکه فقط پایبند و شریک سود ما شوند، بلکه باید فن آوری بیاورند و ما هم نیروی کار توانمند در اختیار آن ها گذاریم تا در کشور تولید کنند و اگر زمانی تحریمی هم پیش آمد، دیگر احساس کمبود نکنیم.
ما هم اکنون درباره اقدامات اخیر نعمت زاده نیز استیضاحی در مجلس مطرح کرده ایم و تا این لحظه، حدود 50 امضا زیر آن وجود دارد. باید گفت، عمده ترین دلیل آن، سوءمدیریت و رکود در بازار تولید و همچنین بحث خودروست؛ البته واردات کالاهای غیرضروری و مسائل مختلف هم در آن دخیل است و فکر می کنم این بار به نتیجه برسد.
وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه سوءمدیریت و اینکه هر معاونی از وزیر بزرگ تر است، باعث شده هرج و مرج در وزارت صنعت و معدن و تجارت ایجاد شود که نتیجه آن در بازار کامل قابل لمس است./