1 سؤال
اگر کسی دیگری را به جنایت بر عضو شخص ثالثی اکراه کند، اکراه شده تا چه میزان حق دارد برای رهایی ازاکراه، به اکراه کننده آسیب برساند؟ مثلاً اگر بر قطع انگشت شخص ثالثی اکراه شود، آیا بعد از رعایت مراتب دفاع از اخف به اشد، می تواند برای رهایی از چنین اکراهی، به اکراه کننده آسیبی بیشتر از مورد اکراه بزند که مثلاً منجر به قطع دست مکره یا کشته شدن او شود؟[1]
? پاسخ:
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
به یقین حق ندارد بیش از مورد اکراه کاری انجام دهد آن هم با شرائطش. (3/12/1385)
آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
ظاهراً معیار روشنی ندارد، بلکه باید مورد اکراه و خطری که متوجه مکره است، ملاحظه شود و به
خاطر اکراه بر قطع انگشت نمی توان مرتکب قتل مکره شد. (5/12/1385)
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی
در فرض سؤال، با رعایت مراتب میتواند از خود دفاع کند و اگر منجر به قتل وی هم شود مسئولیتی نخواهد داشت. (30/6/1386)