نظام سلامت کشور نیازمند تغییر در الگوها
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تأکید بر اینکه یکی از کلیدیترین مؤلفهها در اصلاح نظام سلامت، پاسخگو کردن نهادها و متولیان فعال در این حوزه اعم از سیاستگذاران، بیمهها و ارائهدهندگان خدمت است گفت: این امر زمانی میسر است که افراد جامعه از حقوق خود مطلع بوده و به چگونگی استیفای آن آشنا باشند.
محمدجواد کبیر بابیان اینکه امروزه موضوع سلامت از اولویتهای اصلی زندگی افراد بوده و حفظ و گسترش آن برای رفاه اجتماعی و توسعه پایدار، امری حیاتی است اظهار کرد: علاوه بر این، مفهوم عدالت در سلامت، بهرهمندی از حق سلامت همهجانبه و برخورداری از کرامت انسانی ازجمله وظایف اصلی دولتهاست که باید محور تمام فعالیتهای بازیگران نظام سلامت باشد.
وی افزود: متولیان و سیاستگذاران باید بسترهای حاکمیتی را شناسایی، از سرمایهگذاری در سلامت پشتیبانی و مبانی قانونی لازم را فراهم آورند. سازمانهای بیمهگر نیز باید حفاظت از بیمهشدگان خود را به نظامی تبدیل کنند که سلامت را پشتیبانی و با مداخلات درست، دقیق و بهموقع از بیماری جلوگیری کرده و یا احتمال رخداد آن را کاهش دهند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بابیان اینکه بیمه سلامت باید بتواند با تأمین منابع مالی پایدار بر قدرت نظام سلامت افزوده و اعتماد عمومی به این نظام را افزایش دهد گفت: ارائهدهندگان خدمات بهعنوان رکنی مهم در این نظام باید با حفظ کرامت انسانی در جهت بهبود کارایی و افزایش کیفیت خدمات بکوشند تا رضایت عمومی را از نظام سلامت افزایش دهند.
کبیر افزود: بیمهشدگان نیز باید بتوانند با بهرهمندی از دسترسی مناسب به اطلاعات درباره موضوعات سلامت خود، در تصمیمگیریهای مربوط بهسلامت مشارکت و توانایی و ظرفیت ایجاد مطالبات از ارائهدهندگان خدمات و ساختارهای حکومتی را کسب کنند.
اصلاح نظام سلامت، از اصلیترین دغدغههای سیاستگذاران و کارگزاران حوزه سلامت
وی بابیان اینکه بر اساس چنین رویکردی و در دهههای اخیر، اصلاح نظام سلامت به یکی از اصلیترین دغدغههای سیاستگذاران و کارگزاران حوزه سلامت کشور تبدیلشده است عنوان کرد: بااینحال، کانون راهبردهای اتخاذشده بر وزارت بهداشت و بیمههای درمان بوده و در عمل نیز بهرغم تلاشها و صرف هزینههای بسیار، توفیق چندانی حاصل نشده و همچنان دغدغههای بسیاری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: پیشبینی موارد متعددی در قوانین برنامه و مصوبات دولت، نظیر اشتغال تماموقت پزشکان، تجمیع صندوقهای بیمهای، پزشک خانواده، نظام ارجاع، سامانه پرونده الکترونیک و نظام درمانی یکپارچه نیز به معنای واقعی راه بهجایی نبرده است.
نظام سلامت کشور نیازمند تغییر در الگوها
کبیر ادامه داد: تلاشهای ارزشمند دیگری نظیر برنامه تحول نظام سلامت و پوشش بیمه سلامت همگانی از سال ۱۳۹۳ به اجرا درآمده است اما پرسشی که همچنان وجود دارد آن است که آیا با اجرای این طرحها که بهنوعی تداوم راهبردهای پیشین است، نظام سلامت به مفهوم واقعی، اصلاح و دغدغهها مرتفع میشود؟ به نظر میرسد نظام سلامت کشور نیازمند تغییر در الگوست.
وی با تأکید بر اینکه یکی از کلیدیترین مؤلفهها در اصلاح نظام سلامت پاسخگو کردن نهادها و متولیان فعال در این حوزه اعم از سیاستگذاران، بیمهها و ارائهدهندگان خدمت است تا در برابر تصمیم و اقدام خود مسئول و پاسخگو باشند گفت: این امر زمانی میسر است که افراد جامعه از حقوق خود مطلع بوده و به چگونگی استیفای آن آشنا باشند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: علاوه بر این فرایندها باید بهگونهای بازطراحی شوند که مردم نقش مؤثرتر و فعالتری در مسیر دریافت خدمت داشته باشند. در این مسیر مطالبه گری مردم میتواند به بهبود کارکرد سایر بازیگران نظام سلامت منجر شود.
ازآنجاییکه در نظام سلامت و نیز بخش تأمین مالی آن، سازمانهای مردمنهاد و مستقل نقش کمرنگی در اطلاعرسانی و دفاع از حقوق بیمار دارند، بنابراین جایگاه سازمانهای بیمهگر بهعنوان وکیل بیمهشدگان حائز اهمیت است.
کبیر با اشاره به اینکه سازمانهای بیمهگر باید نقش اطلاعرسانی و آموزش و ارائه خدمات مشاورهای را به نحوی انجام دهند تا افراد جامعه ضمن آشنایی با حقوق خود، نقش فعالتری در فرآیند تصمیمگیری در سلامت و درمان ایفا کنند گفت: همه این موارد را میتوان ذیل مفهومی به نام توانمندسازی بیمهشدگان ساماندهی کرد. بر این اساس، طرحی با عنوان توانمندسازی بیمهشدگان در معاونت مطالعات و توسعه خدمات بیمهای سازمان بیمه سلامت در دست اقدام است.
منبع: ایسنا