عنوان : مطالعه تطبیقی حقوق جنین در وصیت
پدیدآور : میثم هاشمی
ناشر: تهران ؛ میثم هاشمی : ۱۳۹۵
مشخصات ظاهری : ۱۵۰ صفحه
معرفی مختصر
این کتاب که وصیت برای حمل از دیدگاه مذاهب اسلامی و حقوق ایران را مورد بررسی قرار داده در پنج فصل تدوین گردیده است. فصل اول به کلیات و مفاهیم تحقیق می پردازد .
فصل دوم که شرایط صحت وصیت برای حمل را مورد بررسی قرارداده است به موضوعاتی از جمله صحت وصیت برای حمل پرداخته که مطابق مواد قانونی و نیز نظر فقهای امامیه و اهل سنت وصیت برای حمل منوط به دو شرط صحیح است: اولا حمل باید در حین وصیت موجود باشد هر چند برخی این نظر را نپذیرفته اند اما مشهور موجود بودن حمل در هنگام وصیت را شرط صحت می دانند. دوما حمل باید زنده متولد شود تا بتواند از حقوق مدنی متمتع گردد. بنابراین اگر طفلی مرده خارج گردد و یا قسمتی از بدن طفل زنده و قبل از خروج کامل فوت نماید وصیت باطل بوده و موصی به، به ورثه موصی خواهد رسید. آنچه که در اثبات وجود حمل در حین وصیت به نظر فقها می تواند راهگشا باشد اقل و اقصی مدت حمل است که با توجه به حضور و یا غیبت شوهر متفاوت می شود که قانون مدنی در موارد ۱۱۵۸ و ۱۱۵۹ از آن به امارات قانونی برای اثبات نسب تعبیر کرده است.
فصل سوم به بررسی قبول وصیت پرداخته است. با نظر به اینکه مشهور وصیت را جز عقود قرارداده و بعضی دیگر از ایقاعات محسوب داشته اند مساله قبول وصیت مورد اختلاف قرار گرفته است. از آنجا که نظر مشهور مورد وثوق و اطمینان بوده و اولی از نظر غیر مشهور است باید نظر ایشان را بر کسانی که وصیت را ایقاع می دانند مقدم داشت . موضوعات دیگر این فصل کاشف یا ناقل بودن قبول ، ولی قهری جنین و قبول وارث حمل می باشد.
فصل چهارم به تاثیر سقط جنین در صحت وصیت پرداخته که از دیدگاه مذاهب اسلامی و حقوق ایران مورد بررسی قرارگرفته است. برای نمونه قانون مدنی در ماده ۸۵۲ مقرر داشته :” اگر حمل در نتیجه جرمی سقط شود موصی به ، به ورثه او می رسد مگر اینکه جرم مانع ارث باشد.” اما در بین فقها اختلاف نظر وجود دارد که آیا در صورت سقط ، وصیت صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه سقط، انواع مختلف دارد، قانون مدنی تنها سقط در نتیجه جرم را مطرح کرده است که این تحقیق به بررسی سایر انواع سقط در صحت وصیت پرداخته است.
فصل پنجم به تعدد جنین پرداخته و صوری را مورد مداقه قرارداده که امکان وقوع آن می رود . از جمله اگر موصی برای جنین وصیت کند اما بعد از فراغت زن صاحب دو نوزاد گردد موصی به ، با چه کیفیتی بین آن دو تقسیم خواهد شد؟
منبع : خانه کتاب