استفاده منصفانه از علائم تجارتی غیر در تبلیغات مقایسهای
سعید حبیبا ,سمانه محبی فرد
چکیده
از دیگر استثنائات مترتب نظام حقوقی حاکم بر علائم تجارتی، استفاده منصفانه از علامت تجارتی در تبلیغات مقایسهای است.این تبلیغات بهمثابه پدیدهای که در عرصه رقابت و تجارت جهانی جولان میدهد از طریق مقایسه، مزایا و برتری کالا و خدمت تبلیغکننده را نسبت به محصول و خدمت تحت علامت تجارتی رقبا نشان میدهد. با توجه به فقدان ادبیات حقوقی در این حوزه و اهمیت روزافزون این تبلیغات، این مقاله درصدد است که با تجزیهوتحلیل مفهوم تبلیغات مقایسهای و بررسی تطبیقی شرایط و ضوابط استفاده از علائم تجارتی غیر در اینگونه تبلیغات و درنهایت ارزیابی حقوق ایران، گام بسیار مهمی را در جهت جبران خلأ موجود در ادبیات حقوقی کشورمان بردارد. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته حاکی از ابهام قوانین و مقررات حاضر در این حوزه است اما اخیراً با تدوین پیشنویس لایحه قانون تبلیغات بازرگانی، میتوان تجویز تبلیغات از طریق مقایسه را به وضوح ملاحظه نمود.
کلیدواژگان : تبلیغات, تبلیغات مقایسهای, استفاده منصفانه به منظور معرفی,علائم تجارتی, دعوی نقض علامت, حقوق ,مقاله ,تحقیق ,مقاله حقوقی ,مقاله علمی, نشریه حقوقی ,منبع حقوقی,
مطالعات حقوقی؛ دوره ۷، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۴