آثار حقوقی بر نام و علامت تجاری در قوانین موضوعه
نویسنده: امیر خواجهزاده
چکیده
آمار و ارقام معاملات تجاری چه در عرصه داخلی و چه در صحنه بینالمللی بهطور فزاینده رو به رشد است. پیچیدگیهای بازار تجارت و توسعه دامنه تجارت به حدی است که شناخت کیفیت کالاهای تجاری و حتی تولیدکنندگان آن برای خریداران، اعم از واسطهها و مصرفکنندگان امری بس دشوار است. از بین این دو عنوان، علامت تجاری جهت تمییز کالاها و یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی کاربرد دارد در حالیکه نام تجاری به اسم یا عنوانی گفته میشود که معرف و مشخصکننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد. توجه به جایگاه و نقش مالکیت معنوی بهطور عام و علامت تجاری بهطور خاص در معادلات اقتصاد جهانی و حتی سیاسی اهمیت فراوان دارد. در این مقاله درصدد تفکیک آثار حقوقی علامت تجاری از نام تجاری میباشیم.
کلیدواژگان: علامت تجاری، نام تجاری، مالکیت معنوی، تجارت، تجارت جهانی
فصلنامه اندیشمندان حقوقی شماره ۱۰ پاییز ۱۳۹۵