رتبه ناجا از نظر شهروندان
معاون اجتماعی ناجا طی یادداشتی ضمن ارائه میزان رضایتمندی مردم از پلیس گفت: ناجا افزایش رضایت شهروندان و ایجاد خرسندی مردم را بهمنزله یک هدف راهبردی پیش روی خود قرار داده است.
سردار سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی به ارائه میزان رضایتمندی مردم از پلیس پرداخت و عنوان کرد که رضایت مردم هدفی راهبردی در ناجا است.
سازمان پلیس، خواه در ایران یا هر کشور دیگر جهان، سازمانی است که در چندین و چند زمینه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم خدمات خود را به شهروندان جامعه عرضه میدارد.
این سازمان از یکسو مأموریت دارد تا «نظم» و «امنیت» را به جامعه ارزانی دارد و کجرویها و کژ کارکردیها و خلافها و جرایم را از میان براند و از دیگر سو متولی خدمترسانی در زمینههایی همچون گواهینامه رانندگی، تعویض پلاک، گذرنامه و ویزا، امور اماکن و نظایر
آن است.
از همین رو، شاید نتوان از میان شمار پرتعداد سازمانهای کشور، سازمانی را نشان کرد که همچون نیروی انتظامی با همه اقشار جامعه پیوند و ارتباط مأموریتی و وظیفهای داشته باشد.
بهزعم و باور علمای مدیریت و اندیشمندان حوزههای مختلف اجتماعی و سازمانی، سازمان پرمخاطب و «پر کارکردی» همچون پلیس تنها زمانی قادر است وظایف و مأموریتهای ریزودرشت خود را بهگونهای حداکثری و «مطلوب» به سامان برساند که از همراهی و همکاری مردم یا همان سرمایه اجتماعی برخوردار باشد. بینیاز به هیچ حجتی، پیشنیاز همراهی، همسویی و همکاری «رضایت» است.
یعنی چنانچه شهروندان جامعه از عملکرد پلیس، چه عملکرد آن در تولید و تقویت و بسط امنیت عمومی و گسترش و ارتقای انضباط اجتماعی و چه در مقولههای ریزتر «خدمترسانی» راضی، خرسند و خشنود باشند آنگاه میتوان از آن انتظار داشت تا همراه «پلیس خود» برای افزایش روزافزون امنیت و آرامش عمومی گام بردارند.
نیروی انتظامی افزایش رضایت شهروندان و ایجاد «خرسندی مردم» را بهمنزله یک «هدف راهبردی» پیش روی خود قرار داده است. برای تحقق این هدف کلان نیز از روشها و سازوکارهای مختلفی نظیر؛
– تسریع در خدمترسانی
– افزایش سرعت عمل
– بهبود و تعالی رفتار سازمانی
– افزایش تعامل با شهروندان
– اصلاح مستمر شیوه برخورد با شهروندان
– افزایش قاطعیت و جدیت در برخورد با مصادیق کجروی
– افزایش کمیت و کیفیت اقدامات نظم آفرین
– ایجاد امنیت عمومی حداکثری
– افزایش فعالیتهای روشنگرانه و آموزشی
بهره گرفته و میگیرد. حال این سؤال پیش رو است که آیا ناجا با انجام اینگونه اقدامات توانسته رضایت شهروندان را جلب کند و «منزلت اجتماعی» خود را بهبود بخشد.
جواب پرسش مذکور و پرسشهای مشابه را پژوهشکده مطالعات بسیج یافته است. آن پژوهشکده، با همکاری چند مؤسسه دانشگاهی و مطالعاتی، نظرات نمونهای به حجم قریب ۲۰۰ هزار نفر از مردم سراسر کشور را مورد سنجش قرار داده است. در آن سنجش اولاً: میزان رضایت از عملکرد پلیس و چندین سازمان دیگر کشور، مورد ارزیابی قرارگرفته است. ثانیاً: میزان رضایت شهروندان در سال جاری با میزان رضایت آنان در پنج سال گذشته مورد مقایسه قرارگرفته است. ثالثاً: سازمانها از حیث اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، منزلت اجتماعی و رضایت عمومی رتبهبندی شدهاند.
نتایج سنجش ملی پژوهشکده مطالعات بسیج و مؤسسات و مراکز دانشگاهی همکار آن، برای ناجا بسیار دلگرمکننده و البته قابل پیشبینی بوده و آن نتایج نشان داده است که:
اولاً: در حال حاضر میانگین نمره رضایت از سازمان ناجا ۸۵ از ۱۰۰ (۱۷ از ۲۰) بوده است.
ثانیاً: این میانگین در پنج سال اخیر روند صعودی داشته بهگونهای که از نمره ۷۰ (۱۴) در ۵ سال پیش به ۸۵ (۱۷) در سال جاری ارتقا یافته است.
ثالثاً: برخلاف بسیاری از سازمانها سرمایه اجتماعی و منزلت اجتماعی ناجا بهطور معنیداری ارتقا یافته است.
رابعاً: در رتبهبندی سازمانها (حدود ۲۰ سازمان مهم کشور) بر اساس مجموعه متنوعی از شاخصها، ناجا در رتبه چهارم جای گرفته (تفاوت نمره آن با سه سازمان ۱ تا ۳ نیز حدود ۵ نمره) بوده
است.
افزایش رضایت از ناجا و ارتقای رتبه منزلتی این سازمان، بیش از آنکه متأثر از بهبود کمیت و کیفیت عملکرد این سازمان باشد، متأثر از «قدرشناسی» قابلتقدیر شهروندان و مردمی شدن روزافزون پلیس و همسویی اهداف پلیس و مردم است
این نتایج برای یکایک نیروهای پلیس همچون یک «محرک انگیزشی» نیرومندی است که آنان را برای ارائه خدمات خالصانه بیشتر به شهروندان برمیانگیزد و آنان را بیشازپیش مشتاق بسط و گسترش امنیت عمومی و انضباط اجتماعی میسازد. به امید روزهای بهتر توأم با آرامش و آسایش و معنویت در سایه امنیت، امنیتی که حاصل مشارکت همگان است و در واقع امنیت حداکثری زمانی محقق میشود که مردم به میدان آیند و در کنار پلیس خودشان در انجام و فرجام این مهم سهم خودشان را ایفا کند. منبع: مهر