با افزایش شکایت از سوی مشتریان صورت گرفت : هشدار سازمان حمایت به متقاضیان پیش خرید خودرو
با افزایش شکایت در خصوص نحوه عملکرد نمایندگیهایی که نسبت به پیش فروش خودرو تبلیغ و اقدام میکنند سازمان حمایت از مصرفکننده به متقاضیان خرید خودرو هشدار داد تا تنها از طریق نمایندگیهای دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به خرید کنند.
همچنین در اطلاعیه این سازمان به نمایندگیهای غیرمجاز نیز هشدار داده شده تا پیش از دریافت مجوز از وزارت صنعت اقدام به فروش خودرو نکنند. از سویی دیگر بر اساس اعلام این سازمان نشریات ، جراید و رسانه های عمومی نیز موظفند درخواست چاپ آگهیهای مربوط به پیش فروش خودرو توسط همه عرضهکنندگان خودروهای داخلی و نیز وارداتی، شرکتهای واسطه ای ، لیزینگ و واحدهای صنفی را مشروط به اخذ مجوز از وزارت صنعت ، معدن و تجارت منتشر کنند و شماره و تاریخ مجوز اخذ شده را در آگهی درج کنند.
در این اطلاعیه آمده «در راستای وظایف نظارتی، افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از بحرانها در حوزه های مختلف از جمله بازار خودرو و با توجه به ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ، مصوب ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ هیات وزیران، پیش فروش خودرو از سوی شرکتهای عرضه کننده خودرو، صرفاً در قالب اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر است و انتشار هرگونه آگهی و تبلیغات، مبنی بر پیش فروش خودرو بدون اخذ مجوز مربوطه ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از عدم ایفای تعهدات شرکتهای عرضه کننده خودرو، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تمام متقاضیان خرید خودرو درخواست میکند از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکتهای فاقد مجوز اکیدا خودداری کنند.»
هشدار مکرر سازمان حمایت در شرایطی است که از فروردین سال ۹۵ بر اساس آیین نامه ابلاغی جدید این سازمان، نمایندگیهای غیرمجاز موظف بودند تا اقدام به دریافت مجوز از وزارت صنعت کنند؛ موضوعی که همچنان از سوی آنها نادیده گرفته شده است و در این شرایط قاعدتا دود مشکلات ناشی از آن در چشم مصرفکنندگانی میرود که به اصطلاح دستشان به جایی بند نیست.
از سویی دیگر گزارشها نشان میدهد که برخی از نمایندگیهای مجاز نیز اقدام به رعایت کامل آیین نامه اجرایی سازمان حمایت نمیکنند. اگرچه به گفته مشتریان خودرو بعد از ابلاغ این آیین نامه شرایط برای مصرفکنندگان خودرو تا حدودی بهتر شده است با این وجود مراجعه مکرر برای عیوب تکراری و عدم رعایت قوانین جدید این سازمان از جمله مواردی است که مصرفکنندگان خودرو به آن اشاره میکنند.
در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو مصوب فرودین ماه ۹۵ شرایط جدیدی در خصوص چگونگی پیش فروش، خدمات پس از فروش، ارتقاء رتبه نمایندگیها، نحوه رسیدگی به شکایات، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها به نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودروساز ابلاغ شده است و اگرچه همه این موارد توسط نمایندگیها رعایت نمیشود با این وجود به گفته فعالان بازار خودرو در صورت عدم رعایت این قوانین توسط نمایندگیهای مجاز، مصرف کنندگان خودرو میتوانند اقدامی قانونی در این زمینه انجام دهند.
در این شرایط انتظار میرود وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی این مساله اقدامی جدی برای برخورد با نمایندگیهای غیرمجاز انجام دهند تا قبل از بروز مشکلات برای مصرفکنندگان خودرو از آن پیشگیری شود. منبع: حمایت