علی ا کبر ایزدی فرد، حسین کاویار، علی حسنجانی
چکیده
یکی از شرایط اختصاصی انعقاد قراردادهای الکترونیکی که در “قانون تجارت الکترونیکی” در زمره حقوق مصرف کننده در نظر گرفته شده است حق فسخی 7 روزه برای مصرف کننده است. از طرف دیگر در قواعد حقوق داخلی برای انعقاد معاملات، اصل بر لزوم عقد است و ماده 396 ق. م. به نحو خاص خیاراتی را برای حفظ حقوق طرفین معامله پذیرفته است. در این مقاله ضمن بررسی مفهوم و جایگاه خیار مجلس در قراردادهای الکترونیکی در مقایسه با عقود سنتی، به این نتیجه میرسیم که در باب خیار مجلس و ثبوت آن برای متعاملین، ارتباط معنوی و فکری متعاملین شرط است و نه حضور طرفین یا یکی از ایشان.
واژگانکلیدی: خیارمجلس، قراردادهای الکترونیکی، تفرق، ارتباطفکری و معنوی