1 آزاده علیان نجف آبادی؛ 2 مسعود راعی دهقی
1کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد: نویسنده مسؤول
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
چکیده
توجه به حقوق کودک به طور عام و حمایت از حق او بر آموزش به طور خاص، از اموری است که طی چند سال گذشته از جهت مباحث حقوق بشری و اسناد بینالمللی و نیز قوانین داخلی، اهمیت خاصی پیدا کرده است. از طرف دیگر، شریعت اسلامی هم نگاه ویژهای به کودک و حق او بر آموزش دارد. این مقاله بر آن است که سازوکارهای حمایت از حق کودک بر آموزش را در فقه امامیه و اسناد حقوقی بررسی کند. برخی از مهمترین سازوکارهای فقهی در قالب حمایت اقتصادی، حمایتهای روحی و حمایتهای معنوی تعریف شده است. از نظر حقوقی الزامهای مختلفی بر دولتها در قالب اسناد حقوق بشری و نیز تصویب قوانین مختلف داخلی شناخته شده است. رویکرد تطبیقی که نویسنده مقاله در پیش گرفته است، ثابت میکند که حمایت از حق بر آموزش، در فقه امامیه به دلیل برخورداری از ضمانت اجرای داخلی و بینالمللی از جایگاه ویژهای برخوردار است. این حق با توجه به مقدمات آن، از دوران انعقاد نطفه و حتی قبل از آن شروع میشود و بدین مناسبت وظایف مختلفی بهطور خاص بر عهده والدین قرار میگیرد. همچنین دایره حق بر آموزش در فقه امامیه گستردهتر از آن است که در اسناد حقوق بشری مطرح شده است.
کلیدواژگان: حقوق کودک؛ حق بر آموزش؛ حمایت از کودک؛ اسناد بینالمللی؛ دولت؛ فقه