ماده۱ـ در اين آييننامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار ميروند:
الف ـ زيست بوم: پهنه جغرافيايي است که اجزاي زيستي ـ فيزيکي (منابع آب، منابع خاک و اراضي، اقليم، پوشش گياهي، حيات جانوري) و اجتماعي (جوامع انساني) آن در يک تعامل داخلي، نظام يکپارچهاي را تشکيل ميدهند.
ب ـ زيست بوم حساس: زيست بوم با اهميت از نظر حفظ و احياي تنوع زيستي و پشتيباني جوامع انساني محلي مؤثر در توسعه پايدار با اولويتهاي زير:
اولويت اول
زيستبومهاي آبهاي داخل خشکي (تالابها، درياچهها و رودها) با کارکرد حفظ تنوع زيستي و پشتيباني جوامع انساني محلي
اولويت دوم
زيستبومهاي جنگلي و ساحلي/ دريايي با کارکرد حفظ تنوع زيستي و پشتيباني جوامع انساني محلي
اولويت سوم
زيستبومهاي آبهاي داخل خشکي (تالابها، درياچهها و رودها) با کارکرد حفظ تنوع زيستي
اولويت چهارم
ساير زيستبومها با کارکرد حفظ تنوع زيستي و پشتيباني جوامع انساني محلي
اولويت پنجم
زيستبومهاي جنگلي و ساحلي/ دريايي با کارکرد حفظ تنوع زيستي
اولويت ششم
زيستبومهاي آبهاي داخل خشکي (تالابها، درياچهها و رودها) با کارکرد پشتيباني جوامع انساني
اولويت هفتم
ساير زيستبومها با کارکرد حفظ تنوع زيستي
اولويت هشتم
زيستبومهاي جنگلي و ساحلي/دريايي با کارکرد پشتيباني جوامع انساني
اولويت نهم
ساير زيستبومها با کارکرد پشتيباني جوامع انساني
پ- زيست بوم شکننده: زيست بوم حساسي که کارکردهاي يک يا چند جزء آن و يا ارتباط بين آنها مختل شده و براساس شاخصهاي اختصاصي دستگاههاي اجرايي مسؤول به تشخيص کارگروه ملي، شکننده تعيين ميشود.
ت ـ مديريت يکپارچه زيست بومي: رويکردي راهبردي، جامعنگر، هدايتکننده و نظارتي در مديريت اجزاي زيستي ـ فيزيکي و اجتماعي براي نيل به حفاظت، احيا و بهرهبرداري پايدار از زيستبوم.
ث- دستگاههاي اجرايي مسؤول: وزارتخانههاي نيرو، جهاد کشاورزي، راه و شهرسازي (سازمان هواشناسي) و سازمان حفاظت محيط زيست.
ج ـ برنامه: برنامه مديريت يکپارچه زيست بومي در زيست بومهاي حساس و شکننده.
چ ـ شوراي عالي: شوراي عالي حفاظت محيط زيست.
ح ـ سازمان: سازمان حفاظت محيط زيست.
خ ـ کارگروه ملي: کارگروه ملي مديريت يکپارچه زيست بومهاي حساس و شکننده.
ماده۲ـ کارگروه ملي با ترکيب زير تشکيل ميشود:
الف ـ رئيس سازمان حفاظت محيط زيست (رئيس کارگروه)
ب ـ معاون ذيربط وزارت جهاد کشاورزي
پ ـ معاون ذيربط وزارت نيرو
ت ـ معاون ذيربط وزارت کشور
ث ـ معاون ذيربط وزارت راه و شهرسازي
ج ـ معاون ذيربط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح
چ ـ معاون ذيربط معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور
ح ـ استانداران ذيربط
خ ـ سه نفر از متخصصين زيستبومهاي حساس يا اعضاي هيأت علمي ذيربط دانشگاهها به پيشنهاد رئيس کارگروه ملي و تصويب اعضاي آن.
د ـ يک نفر نماينده سازمانهاي مردم نهاد مرتبط به پيشنهاد رئيس کارگروه ملي و تصويب اعضاي آن.
تبصره۱ـ دبيرخانه کارگروه ملي در سازمان حفاظت محيط زيست با استفاده از ساختار موجود و بدون توسعه تشکيلاتي ايجاد ميشود و دبير آن توسط رئيس سازمان حفاظت محيط زيست منصوب ميگردد. تشکيل پايگاه اطلاعاتي پايش مديريت زيستبومهاي حساس و شکننده و بهروزرساني آن برعهده دبيرخانه ميباشد.
تبصره۲ـ نحوه تشکيل، اداره جلسات و اتخاذ تصميم کارگروه ملي به موجب دستورالعملي خواهدبود که ظرف سه ماه پس از ابلاغ اين آييننامه توسط دبيرخانه تهيه و به تصويب کارگروه ملي ميرسد.
ماده۳ـ وظايف کارگروه ملي به شرح زير تعيين ميگردد:
الف ـ تنظيم و پيشنهاد برنامه براي تصويب در هيأت دولت.
ب ـ تنظيم سياستهاي کلان جهت مديريت بهينه زيستبومهاي حساس و شکننده در چارچوب برنامه و پيشنهاد آن به شوراي عالي براي تصويب.
پ ـ تعيين و تصويب شاخصهاي حساسيت و شکنندگي زيستبومها.
ت ـ تصويب و اعلام فهرست نهايي زيستبومهاي حساس و شکننده و اولويتبندي آنها.
ث ـ نظارت بر عملکرد اجراي برنامه و اتخاذ تصميمات لازم.
ج ـ ارائه گزارشهاي دورهاي به شوراي عالي.
چ ـ پيگيري و نظارت بر اجراي مصوبات شوراي عالي.
تبصره ـ دستورالعمل مربوط به تعيين زيستبومهاي حساس و شکننده و نحوه بازنگري اولويتبندي حساسيت زيستبومها ظرف شش ماه پس از ابلاغ اين آييننامه با پيشنهاد دبيرخانه به تصويب کارگروه ملي خواهد رسيد.
ماده۴ـ دستگاههاي اجرايي مسؤول مکلفند ظرف نه ماه پس از ابلاغ اين آييننامه، مناطق زيستبومهاي حساس و شکننده مربوط به حوزه وظايف خود را براساس شاخصهاي مصوب کارگروه ملي تعيين و در قالب نقشههاي رقومي جهت بررسي، تلفيق و تصويب به کارگروه ملي ارسال نمايند.
ماده۵ ـ به منظور پيگيري اجراي مصوبات کارگروه ملي در استانها، کارگروه متناظر استاني بدون ايجاد تشکيلات با مسؤوليت معاون ذيربط استاندار و مديرکل حفاظت محيط زيست استان (دبير) با وظايف زير تشکيل ميشود:
الف ـ تهيه فهرست زيستبومهاي حساس و شکننده با رويکرد ارتقاي مشارکت ذينفعان به ويژه جوامع محلي و تشکلهاي مردم نهاد و ارسال آن به دستگاه اجرايي مسؤول ذيربط براي ارائه به کارگروه ملي.
ب ـ تدوين، بازنگري و اصلاح برنامههاي استان و ارائه آن به کارگروه ملي براي تصويب.
پ ـ ارائه گزارش عملکرد دستگاههاي اجرايي در خصوص اجراي برنامه در استان يا استانهاي مربوط به کارگروه ملي.
تبصره ـ در خصوص زيستبومهايي که در بيش از يک استان واقع شدهاند، رياست کارگروه به صورت دورهاي (دوساله) بر عهده معاون ذيربط يکي از استانداريهاي مربوط بوده و مديران متناظر استاني همه استانهايي که زيستبوم موردنظر در آنها قرار دارد به عنوان عضو کارگروه همکاري مينمايند.
ماده۶ ـ دستگاههاي اجرايي و شوراهاي توسعه و برنامهريزي استانها موظفند ضوابط و برنامه مصوب کارگروه ملي را رعايت و در تصويب طرحها و برنامههاي خود رعايت نمايند.
ماده۷ ـ معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيسجمهور مکلف است اعتبارات لازم را براي اجراي تکاليف تعيينشده، با همکاري دستگاههاي ذيربط تعيين و پس از تأمين از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختيار دستگاههاي مذکور قرار دهد.
معاون اول رئيسجمهور ـ اسحاق جهانگيري
به نقل از روزنامه رسمي شماره 19975 مورخ 8/7/1392