عنوان : بررسی تطبیقی مبانی حمایت از علائم تجاری در حقوق و فقه امامیه
پدیدآور : علی مکتوبیان
مقطع : کارشناسی ارشد
سال دفاع : ۱۳۹۴
دانشگاه : دانشگاه قم
چکیده : علائم تجاری معمولا محصول تلاشهای بسیار گسترده برای همکاری بین افراد است ، همه شرکتهای سختکوش، سرمایه خود را برای بالا بردن کیفیت محصول و کاهش قیمت بکار می گیرند و نتیجه تلاشهای آنها در به ثمر رساندن و مشهور نمودن علائم تجاری به منصه ظهور می رسد. آنها به خوبی می دانند مصرف کنندگان با اعتماد به علائم تجاری به دنبال آن هستند تا محصولی را که از کیفیت آن راضی بوده و یا کیفیت آن شهرت دارد پیدا کنند و نقش علامت تجاری در این است که مشتری را قادر می سازد تا بدون نیاز به جستجوی پر هزینه تجربه خرید خود را تکرار کند. بنابراین می توان گفت علامت تجاری درتعیین نوع محصولی که جامعه مصرف کننده انتخاب می نماید نقشی حیاتی ایفا می کند . امروزه لزوم حمایت از این علائم بر کسی پوشیده نمانده و کشورهای مختلف جهان اقدام به قانونگذاری در این زمینه نموده اند . قانونگذار کشور ما نیز از این قافله بی توجه به این موضوع نبوده و با وضع مقررات ویژه به حمایت از حقوق صاحبان این علائم برخاسته است ؛ اما برای قانونگذاری مناسب شناخت مبانی اصلی که حمایت از این علائم بر آن استوار گشته و تطبیق آن با اصول بنیادین حقوق ما که همان فقه امامیه می باشد ضروری است . در این تحقیق در ابتدا با بررسی مبانی کلی حمایت از مالکیت فکری که مورد استفاده جهت حمایت از علائم تجاری نیز قرار گرفته است همچون نظریه کار، نظریه شخصیت و نظریه منفعت گرایی و معرفی نظریه ای جدید با نام نظریه برنامه ریزی اجتماعی ، مبانی حقوقی حمایت از این علائم را بررسی گردیده و درادامه با بررسی امکان تطبیق این نظریات با فقه امامیه و ارائه سایر قواعد فقهی ثابت کردیم که حمایت از این علائم در فقه شیعه کاملا پذیرفته شده است.