حبیب طالب احمدی
چکیده
نجات دریایی عبارتست از فرآیندی که به موجب آن یک کشتی، محموله آن یا سایر اموال از مخاطرات رها میشوند و نجات دهنده به کسی گفته میشود که مبادرت به عملیات نجات میکند، بدون آن که شناور به او تعلق داشته یا از اعضای اصلی شناور به شمار آید. نجات دریایی ممکن است با قرارداد یا بدون قرارداد باشد. در قرارداد نجات دریایی، مالک اموال در خطر و نجات دهنده، قراردادی را پیش از آغاز عملیات نجات میبندند که در آن، مبلغ پرداختی به نجات دهنده معلوم میشود. در نجات بدون قرارداد، رابطه ایشان قانونی است و نجات دهنده برای دریافت پاداش، بر اساس عملیات نجات و ارزش اموال نجات یافته باید نزد دادگاه صالح، اقامه دعوی کند. سه شرط برای صدور حکم به نفع نجات دهنده لازم است: اموال باید در مخاطره باشند. خدمات ارائه شده برای نجات، داوطلبانه بوده و عملیات نجات مفید باشد. دادگاه عوامل دیگری مانند سختی عملیات نجات، خطری که نجات دهنده پذیرفته، مخاطرهای که اموال را تهدید کرده، ارزش اموال نجات یافته و تأثیرات زیست محیطی عملیات نجات را برای تعیین میزان پاداش در نظر میگیرد. در خصوص نجات دریایی، دو معاهده مهم بینالمللی وجود دارد که عبارتند از معاهده 1910 بروکسل و 1989 لندن. ایران عضو هر دو معاهده میباشد و این مقاله با در نظر داشتن آنها و قانون دریایی به حقوق نجات دهنده میپردازد.
کلیدواژگان: نجات دریایی؛ قرارداد نجات؛ نجات بدون قرارداد؛ حقوق نجات؛ پاداش نجات