1 سؤال 1 :
الف. ……….
ب. آيا حد سرقت بر سارق اموالي كه براي عدهاي خاص وقف شده است (وقف خاص) جاري ميشود؟ (با وجود ديگر شرايط)
ج. به طور كلي حق شكايت يا گذشت در سرقت از اموال موقوفه باچه كسي است؟ آيا با متولی وقف است يا موقوف عليهم؟ و نيز آيا بين وقف عام و خاص فرقي هست؟ و نيز آيا بين شكايت و گذشت تفاوتي وجود دارد؟[1]
? پاسخ:
آيتالله سيدعلي سيستاني
ج. هركدام به لحاظ حقي كه دارند ميتوانند شاكي باشند، ولی هيچكدام حق گذشت ندارند و فرقي بين موارد ياد شده نيست.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
ب. آری، حدّ سرقت جاری میشود.
ج. با موقوف علیهم است و وقف عام این حکم را ندارد.
آيتالله سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي
ب. با وجود ساير شرايط، حد جاري ميشود.
ج. متولی شرعي و نيز موقوفعليه، حق شكايت نسبت به مال مسروقه را دارند و كسي حق گذشت ندارد. ولی نسبت به مطالبه حد قطع، طلب كننده متولی وقف است و حق مطالبه موقوف عليه مورد تأمل است.
آيتالله حسين نوري همداني
ب. در بعضي موارد با ساير شرايط موجب قطع ميگردد.
ج. در فرض سؤال اختيار با موقوف عليهم ميباشد و بين وقف عام و خاص فرق ميباشد.
1 سؤال 2:
الف. آيا سرقت منافع عيني اموال موقوفه، مانند سرقت مال موقوفه است كه بر آن حد جاري نميشود؟ (مثلاً ربودن ميوههاي باغي كه موقوفه است).[2]
? پاسخ:
آيتاله سيد علي خامنهاي
سرقت منافع اموال موقوفه، در حكم سرقت عين موقوفه است.
آيتالله لطفالله صافي گلپايگاني
در مورد سؤال حد جاري نميشود. والله العالم
آيتالله ناصر مكارم شيرازي
حد جاري ميشود. (با شرايط سرقت)
آيتالله حسين نوريهمداني
معيار در اجراي حدّ سرقت بودن مال ربوده شده در حرز است، چه عين موقوفه باشد يا منفعت آن. در فرض سؤال اگر ميوه بر درخت باشد حد جاري نميشود، ولی اگر چيده باشند و در حرز و محل محفوظي نگه دارند با وجود ساير شرايط، حد جاري ميشود.